Раніше ми вже робили огляд історії легендарного нині позашляховика LM002 від італійської компанії з виробництва суперкарів Lamborghini. Слід визнати, що першопочатково машина розроблялася лише для військових, тож, зокрема, її інтер’єр був дуже далеким від розкішного. Навпаки – автомобіль максимально спростили, щоб зацікавити військових з Америки і Ближнього Сходу. Але не зацікавили. Тож пішли іншим шляхом – створення проекту для “цивільних” покупців. Перш за все прибрали двигун із задньої частини, який забезпечував сороміцьку для “биків” керованість автомобіля, і поставили його попереду. Назвали джип LMA002.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

В багажному кузові Lamborghini стояли “уазоподібні” лавки вздовж бортів.

Цивільний спадкоємець LMA002 отримав ім’я LM002 і був представлений світовій громадськості у 1986 році на Брюссельському автосалоні. Від колишньої аскетичності залишилися лише грубі й квадратні форми кузова. В решті аспектів це був благородний підкорювач пустель, якими завідували арабські шейхи з купою грошей від продажу нафти у 1970-1980-х рр.. Салон тепер повністю обшили шкірою, встановили склопідйомники, скло із заводським тонуванням від палючого пустельного сонця, звісно ж кондиціонер… Не пошкодували навіть преміальної системи Alpine, яку обладнали на стелі. Для такої важкої, швидкої і все ж позашляхової моделі довелося шукати унікальні колеса. Тут на допомогу прийшла компанія Pirelli зі своєю розробкою Scorpion розмірами 345/60 R17, яка могла витримувати як швидкості до 200 км./год., так і нещадну експлуатацію поза асфальтованих доріг. Зокрема, розробили два варіанти покришок з різними типами протектора і складом гуми – для піску і для змішаного бездоріжжя. Той, хто заливаючись слиною, здатен до скону говорити про ексклюзивність і корисність системи run-flat на BMW, мусить знати, що ще у 1980-х рр.. такою володів Lamborghini LM002.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

Човен, що послугував донором одного з найпотужніших моторів LM002.

Але найцікавіше було під капотом. Якщо ви читали попередню статтю про концептуальних предків LM002, забудьте про 180-сильний дизельок. Тепер стандартно встановлювали V12 від модифікації Countach LP500 Quattrovalvole на 5,2 л. і 450 к. с. при 6800 об./хв. Мотор мав 4 клапани на циліндр, що сумарно складало цілих 48 клапанів на увесь двигун. Паливну суміш готували 6 карбюраторів Вебер, акуратно виставлених в рядочок посередині моторного відсіку над головками блоку циліндрів. Тож не дивно, що машину вагою 2,7 т. усе це багатство розганяло до 100 км./год. всього за 7,7 с. – показник гідний навіть для нашого часу. І не дивує, що монструозний 7,2-літровий V12 від гоночного катера дозволяв машині пересікти заповітну відмітку “100” всього за 6 с. Відомо принаймні про один такий Lamborghini. Щоб “влізти” в екологічні норми США, LM002 довелося оснастити інжекторним мотором від Diablo, та й то зі зменшеним об’ємом з 5,7 до 5,2 л. “Еко-мотор” відрізнявся від “обвеберованого” відстуністю здоровенного горба на капоті, який і приховував карбюратори. Напевно єдине, чим не міг похизуватися LM002 – це економністю. Журналісти Quattroruote на початку 1990-х рр. з’ясували експериментальним шляхом, що на швидкості 60 км./год. джип з’їдає 19 л./100 км., на 100 км./год. – 26 л., а на 180 км./год. Lamborghini LM002 їв за усіх сусідів по потоку – цілих 53,7 л./100 км. Тестували вони інжекторну версію, тож від природи малоекономний карбюратор (тобто карбюратори) вилизували до денця 290-літровий бак ще швидше.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

На першому фото – карбюраторний мотор 5,2 л; на другому – він же, але зі знятою кришкою над карбюраторами “Вебер”; третє фото – інжекторний двигун; четверте – “монстр” із гоночного човна об’ємом 7,3 л.

Унікальною була конструкція кузова позашляховика, яка була побудована не як для джипа, а як для суперкара. Замість використання типової рами драбинного типу, конструктори Lamborghini використали більш знайому для них за суперкарами просторову раму, на яку й навішали склопластикові та алюмінієві панелі. Фактично це була спортивна машина, просто дуже велика. Кузов при цьому насправді виготовляли в Іспанії, після чого конструкцію перевозили на материнський завод у Сант-Агата, де й доукомплектовували автомобіль рештою вузлів та агрегатів.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

Остання серія моделі під назвою LM/american

Крім вказаних версій існувала також модифікація LM/american, якої виготовили лише 60 штук, з них 12 екземплярів у останній рік виробництва моделі. Взагалі це була лебедина пісня розкішного позашляховика від Lamborghini. Відрізнялися ці 60 авто новою радіаторною решіткою радіатора з горизонтальними перекладинами, хромованими бамперами, молдингами-наклейками вздовж бортів, новими накладками під дверима, покращеним інтер’єром, зміненими вентиляційними отворами двигуна, а також легкосплавними колісними дисками OZ/MSW. В цілому всі версії оснащували не менш оригінальною підвіскою, ніж сам автомобіль загалом. Наприклад, і попереду, й позаду незалежна, на подвійних поперечних трикутних важелях. Причому важелі спереду і ззаду були неоднакові, так само, як і амортизатори, і пружини, що обвивалися навколо них. Зрозуміло, що така підвіска дозволяла більш комфортно долати дорожні або бездорожні нерівності. Щоправда, якщо машина ламалася, то поремонтувати її власноруч було фактично неможливо. Наприклад, щоб дістатися до стартера, треба було зняти КПП… Ну добре, хоч двигун знімати не вимагалося.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

LM/american ззаду.

На фоні такого акценту на комфортність експлуатації зовсім несерйозно виглядала необхідність повертати замки-хаби на ступицях передніх коліс для переведення машини з моно- на повний привід. В салоні підключення переднього мосту відбувалося важелем, що був щільно затиснений між водійським сидінням і центральним тунелем. В положенні 4х4 Lock блокувалися міжколісні диференціали. Інший важіль, що розташовувався дещо попереду, на рівні водійського коліна, завідував демультиплікатором, який понижував передачі аж у 4 рази! При цьому роздаткову коробку створили майстри Lamborghini, а 5-ступеневу механіку і міжколісні диференціали вирішили довірити професіоналам з відомої компанії ZF.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

На фото добре видно два супорти з різними контурами.

У гальмівній системі поєднали класику жанру і новітні підходи. Наприклад, на передніх колесах поставили вентильовані дискові гальма з двома супортами на кожному, лівий нижній і правий верхній яких були поєднані із простими задніми барабанами. Правий нижній і лівий верхній мали окремий контур. Таким чином досягалася більша надійність гальм. Навіщо вигадувати таку складну конструкцію? Зважте на тритонну вагу машини без водія, 290 л. бензину, 16 л. мастила, решти технічних рідин і здатність розганятися до 200 км./год. Очевидно, що “жигулівськими” гальмами тут би не обійшлося.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

Салон – поєднання аскетичності і розкоші.

Досить суперечливе враження викликав салон автомобіля, що з одного боку був оснащений безліччю додаткового обладнання, про яке реально більшість дорогих машин 1980-х могли лише мріяти, не зважаючи на шкіряний салон та спортивні сидіння. Однак місця безпосередньо для пасажирів було не так багато, оскільки багато простору з’їдав центральний тунель, що простягався з переду до заду. Як не дивно, але крісло регулювалося лише вперед-назад, положення керма взагалі не можна було змінити, панель приладів виглядала простувато – давалося взнаки військове минуле. Продовжуючи список недоліків, слід сказати про дуже важкий процес керування машиною, починаючи від огляду через заднє вікно і закінчуючи важкою педаллю зчеплення, до якої доводилося звикати. При тому, що мотор одразу кидав машину вперед, щойно диски з’єднувалися, новачку було складнувато за кермом. Дзеркальця заднього огляду мало того, що були малі та виглядали так, буцімто їх придбали в магазині для тюнінгу “копійки”, то їх ще й розмістили низько попід нижньою рамкою вікна.

 

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

Добре видно важіль демультиплікатора на рівні колін водія.

Тим не менше така розкішна машина не могла залишитися непоміченою як серед журналістів, так і серед знаменитостей. Напевно, зайве казати, що реакція часто була негативною, зважаючи на безліч недоліків автомобіля. Однак, можливо, саме завдяки такій грубуватості його вподобали зірки. Перший екземпляр поїхав до короля Марокко – Хасана II, Тіна Тернер також замовила собі подібний автомобіль. Малколм Форбс придбав позашляховик у своєму улюбленому кольорі грошей – money green. Не міг не стати власником Lamborghini Сильвестр Сталлоне, оскільки іменем його кіношного персонажа назвали цю машину ще 1986 року на презентації. Останнє авто в тій самій версії LM/american у березні 1993 року придбав чемпіон Формули-1 Кеке Росберг.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

В машині було встановлено 4 спортивних крісла, однак загалом було тісно.

Подейкують, що король Саудівської Аравії замовив 40 машин для військових цілей, а Муаммар Каддафі свого часу замовив аж 100 машин для Лівійської армії. Однак цим твердженням немає доказів. Недалекі американські військові під час війни в Іраці підірвали один LM002, що належав Удею Хусейну, навіть не здогадуючись який скарб потрапив їм  руки. Загалом за час виробництва Lamborghini LM002 було випущено всього 301 автомобіль, однак за 30 років багато з них було втрачено.

фото Lamborghini LM002, LMA002, ZF, Саудівська Аравія, Марокко, король

З певного боку машина була навіть брутальніша за пізніший Hummer.

Ця машина – демонстрація того, що буде, якщо італійців попросити створити щось прагматичне і практичне. Ні, вони дійсно зроблять позашляховик з гігантським багажним відділенням і надзвичайними прохідними здібностями. Однак ці люди, які звикли жити в прекрасному, не дозволять своєму творінню бути схожим на інших. В техніці, в комфорті, у просторі, в процесі керування ця машина настільки безглузда, що ця гіпетрофована недолугість і надає їй того надзвичайного шарму, яким володіє більшість італійських автомобілів.

Висловлюємо подяку Нємченку Юрію за допомогу в підготовці матеріалу!

Джерело:

http://www.drive2.ru/b/2164913/