Переважно автомобільний світ зосереджений на легкових автомобілях, однак іноді забувають, що справжню розкіш і технологічність можна знайти… у вантажних автомобілях! Особливо, якщо йдеться про магістральні тягачі, водії яких буквально живуть у своїх машинах. Тому вантажівка повинна бути ледь не будинком на колесах. На прикладі нового автомобіля Volvo FH спробуємо розібратися, що сьогодні може запропонувати сучасний ваговоз. Уже з 10 років ходить слава системи подвійного зчеплення, яку вперше застосував VW. Сьогодні на Volvo воно також є, називається технологія I-Shift Dual Clutch. Зокрема, цим забезпечується і паливна економія, яка в наш непростий час особливо важлива, ще й для багатолітрових моторів.

При цьому, за умови оснащення тягача напівпричепом, повна маса, яку може тягнути мотор цієї машини – 40 т. До речі, про мотор. Двигун може встановлюватися 13-літровий, турбодизель моделі D13K, що відповідає екологічним нормам Євро 6. Потужність його сягає “суперкарівських” 500 к. с. при дуже невеликій кількості обертів, щоправда, у вузькому діапазоні – 1400-1800 об./хв.. Крутний момент взагалі складає божевільних 2500 Нм при 1000-1400 об./хв.! Між іншим, машина з таким мотором буде називатися FH500, одразу демонструючи цифрами свою силу.

фото Volvo FH500 4x2, I-see, I-Roll, Dynafleet, D13K, I-Shift Dual Clutch

Салон нагадує приміщення якогось кемпера: поворотні крісла, ліжко, безліч відсіків на рівні пасажирів і над їхніми головами.

Система коробки передач із подвійним зчепленням не дивує пересічного автомобіліста – основою технології складають два вхідних вали, один з яких продовжує передавати крутний момент, поки інший “готується” до увімкнення наступної передачі (насправді це єдиний вал, однак справа в тому, що розміщені вони всередині одне одного). Наприклад, перший вал тримає першу ж передачу, в той час як другий вже обрав другу. Саме за такою схемою працюють вже класичні автомати з DSG. Це забезпечує більшу екологічність, оскільки притримуючи однакові оберти двигуна на ділянках маршруту з частими зупинками викидається менше шкідливих речовин. Також забезпечується краща курсова стійкість в поворотах та на слизьких відрізках, знову ж таки, за рахунок рівної роботи двигуна під час зміни передачі.

Така трансмісія встановлюється не лише на 500-сильні моделі, але й на слабшу 460-сильну і потужнішу на 540 к. с. Загалом секрет паливної економічності полягає не лише в унікальній системі подвійного зчеплення для вантажівки, та далеко не оригінальній для легковиків, а також у стилі їзди кожного окремого водія. Як заведено казати, техніка не може повністю замінити людину. Тому, щоб витрачати якомога менше пального, особливо у випадку 13-літрового дизельного двигуна, потрібно передбачати дорожню ситуацію за 20-30 секунд наперед. Принаймні так рекомендують шведські інструктори з компанії Volvo. Це правило, мушу визнати, стосується не лише фур, а й власників легкових автомобілів. Суть полягає в тому, щоб уникати надмірного прискорення, коли витрачається левова частка пального (інформація для роздумів – просто пригадайте скільки коштує дизель сьогодні).

Для регулювання економної їзди у Volvo FH  також є режим Ecо, який дещо притлумлює активність мотора. Однак не варто думати, що повільний розгін врятує ваш гаманець від зайвих витрат. На будь-якому авто потрібно якомога скорше набрати крейсерську швидкість, однак слідкувати, щоб стрілка тахометра не покидала зеленої зони. Для Volvo крейсерською швидкістю є 75 км./год., “запам’ятати” її і постійно рухатися з нею можна за допомогою круїз-контролю. Однак у цій вантажівці він має ще одну додаткову зручність – можна не просто встановити постійну швидкість, а й змусити круїз-контроль не відключатися у певному діапазоні швидкостей. Це робиться за допомогою виставлення “зірочок” на екрані бортового комп’ютера. Чим більше їх, тим ширший діапазон. Наприклад, виставивши 5 зірочок при заданих 70 км./год, можна рухатися зі швидкість від 66 до 76 км./год.

Та з круїз-контролем бувають і інші проблеми, коли на підйомі при сталих обертах двигуна машина насправді вповільнюється. У шведської вантажівки Volvo такої проблеми немає, оскільки автомобіль оснащено системою I-see, в яку фактично заливається маршрут і вона сама знає, що попереду буде підйом, тому автоматично піднімає оберти мотора, щоб не зменшувати швидкості. При цьому, залежно від крутизни і довжини підйому, система варіює кількість обертів. Система ж I-Roll включена у загальну схему економії пального і на спуску тримає двигун на холостих обертах, аби він не витрачав жодного зайвого граму.

Не дає ж машині розігнатися занадто швидко на спуску моторне гальмо. У випадку світлофора моторне гальмо також допоможе зекономити трохи палива, але лише у випадку розумного використання можливостей двигуна і машини. Наприклад, скільки б не було до перехрестя, необхідно відмовитися від догазовувань, а, за можливості, просто котитися за інерцією. Якщо ж зелене світло ще не увімкнене, а до світлофора вже близько, то тоді можна поступово задіювати і гальмо. Таким чином можна проїхати навіть до кількох кілометрів, жодного разу не натиснувши на педаль газу. Та й педаль гальма відпочиває, оскільки у Volvo FH моторне гальмо потужне, 5-ступеневе.

фото Volvo FH500 4x2, I-see, I-Roll, Dynafleet, D13K, I-Shift Dual Clutch

Під просторим ліжком розміщені висувні кошики для речей.

В середньому Volvo FH, з не надто економним водієм за кермом, може їсти від 24,95 до 26 л./100 км., але дотримуючись рекомендацій з економного водіння можна досягти ще кращого результату. У будь-якому разі вантажівка оснащена системою Dynafleet, що оцінює стиль керування, частоту увімкнення моторного гальма, постійну швидкість, передбачення ситуації, рух за інерцією. Якщо ви почали рвати волосся на голові через такі величезні цифри, то нагадаю, що мотор у шведа аж 13-літровий. Це в 10 разів більше, ніж у доволі престижного легковика. А от тепер спробуйте порівняти витрати пального на літр об’єму двигуна у легковика і великого тягача. Має стати не так страшно.

І наостанок. Я можу бути суб’єктивним, але на мою думку ледь не усі вантажні автомобілі мають неповторну стилістику і цікаві саме з дизайнерського боку. Цю якість чомусь втратили легковики…