Сьогодні хочемо поставити проблематику, на жаль, актуальну для нашої країни – як унеможливити і зробити все, щоб вижити в умовах ДТП. Найгірше те, що найменша помилка чи вагання може коштувати дуже багато – як безпосередньо перед аварією, так і одразу після неї… якщо, ви залишилися живим, звісно. Всесвітня організація охорони здоров’я повідомляє, що з початку винаходу автомобіля, щороку в середньому в автопригодах гине близько мільйона людей по всьому світі.

У різних автожурналах пишуть про те, що досвідчені водії (читай, більш обережні) рідше потрапляють в ДТП, передусім за рахунок того ж таки досвіду, уважності, запобігання і передбачення небезпечних ситуацій і вмінню діяти рішуче й адекватно у мить створення аварійнонебезпечної ситуації. Усе це дозволяє також обирати оптимальну швидкість задля постійного контролю над поведінкою автомобіля. При тому, що навички і знання можна здобути як в автошколі, так і на дорозі, набираючись досвіду, певні людські якості, розсуд залежать вже більше від природи водія, від його темпераменту. Наприклад, саме через ставлення автовласника до інших учасників, до правил дорожнього руху залежить наскільки безпечним буде його шлях. Тому серед основних причин ДТП вказують: ігнорування і недотримання правил руху на дорозі; перевищення дозволеної швидкості; керування автомобілем у стані алкогольного сп’яніння; поганий стан доріг (це вже закид до дорожніх служб і влади, яка повинна слідкувати за безпекою громадян); несправність машини (передусім йдеться про гальма, кермове управління, колеса, зокрема, шини).

Усе перераховане – незмінне ще з часів радянських побутово-навчальних книжечок для водіїв – там зазначали усі ті ж проблеми. Однак завжди знаходиться хтось, хто вважає себе розумнішим або ж безсмертнішим за інших. Зважаючи на те, що досі знаходять ті, які ігнорують правила та “побратимів” з руху на дорозі, проблема та її вирішення – незмінні. Ми вже писали про застосування пасків безпеки, причому неодноразово. Зокрема, вважається, що їхнє використання знижує силу удару лоб в лоб і летальний результат у 2-3 рази, у випадку перекидання – у 5 разів. Слід пам’ятати, що при русі з нікчемною швидкістю у 20 км./год. можна отримати травму при зіткненні з нерухомою (!) перешкодою. Що вже казати про вищі швидкості. Досліджено, що удар на 50 км./год. прирівнюється до стрибка з 4 поверху будівлі. Запобігти поганим наслідкам і покликані паски безпеки.

Навряд людину, яка заперечує ці факти, можна вважати розумною. Скоріше слід її назвати самовпевненою, невихованою, безпечною. До речі, і в побуті такі особистості не викликають захоплення, лише насмішки. Що ж робити, якщо в останні секунди стає зрозумілою невідворотність ДТП. Ось які поради дає більшість справді досвідчених водіїв:

− у голівудських фільмах подекуди можна побачити, як черговий супергерой в останню мить вистрибує з автівки, коли вона зіштовхується з чимось іншим. Звісно, ви також можете спробувати це зробити. Один раз точно спробуєте, не певен, чи буде у вас ще колись така можливість після першого разу. Якщо це й можна зробити, то точно маючи неабиякі акробатичні навички і постійне тренування (та й то не в реальній ситуації). Однак чи зможе це зробити типовий водій, що переважно або сидить у офісі, або лежить дома на дивані? Очевидно, що ні;

− в жодному разі не втрачати самовладання, спрямовувати машину на уникнення від аварії до останнього моменту. Можливо, і не дасться уникнути ДТП, але пом’якшити удар точно можна;

− пам’ятайте, що лобовий удар з нерухомим предметом легший, ніж із зустрічним автомобілем. Це може бути як придорожній кущ, паркан, так і… дерево! (небезпечно, але все одно краще, ніж ракета, що летить назустріч);

− лобове зіткнення завжди слід спробувати перевести у бокове, оминаюче;

− найбільше при лобовому зіткненні може постраждати голова, тож необхідно уникнути переміщення тіла вперед;

− необхідно якомога сильніше впертися ногами у підлогу, але голову нахилити вперед, пропустивши її між руками. Необхідно максимально напружити усі м’язи, руками впираючись у кермо;

− пасажир повинен завалитися набік, також прикривши руками голову. Якщо поряд сидить дитина, то її необхідно накрити собою, міцно притиснувши до себе, відповідно завалившись убік. Слід пам’ятати, що діти до 12 років не можуть сидіти на передньому пасажирському сидінні без спеціального крісла, адже це найнебезпечніше місце в автомобілі;

− після того, як ДТП все ж сталося і ви залишилися живими й відносно неушкодженими, огляньтесь, чи немає точок загоряння в машині, чи не протікає бензин (це важливо при перекиданні). За можливості, спробуйте залишити автомобіль;

− якщо двері не відкриваються, скоріш за все через деформацію кузова їх заклинило, тож або виламуйте їх, або розбивайте скло (якщо воно залишилося цілим);

− часто у кінофільмах ми бачимо ситуації, коли автівка потрапляє у глибоку воду. Такі випадки рідкісні, але також бувають. Необхідно пам’ятати, що машина як корабель з пробоїною тоне не одразу, а поступово, наповнюючись водою через щілини. Відкривати двері не варто, через утворений отвір вода швидко наповнить автомобіль і він різко піде на дно;

− якщо машина вже тоне, але із закритими дверима і вікнами, повітря в салоні вистачить на кілька хвилин. Попри все, цього достатньо, щоб оцінити обстановку. Зробіть кілька глибоких вдохів і видихів, що дозволить провентилювати легені та насичити кров киснем у достатній кількості, зніміть зайвий одяг і, можливо, захопіть потрібні документи;

− чітко уявляйте собі свій шлях нагору. За можливості, через опущене вікно (або розбите) виберіться назовні, і відштовхнувшись від даху машини, надайте собі прискорення й пливіть вгору.

При відкритті вікна або дверей ви не одразу зможете вийти назовні. Спершу машина повинна наповнитися водою і повинен зрівнятися тиск. Після цього буде легше вистрибнути з авто у воду. Вважається, що коли машина заповнена наполовину легше її залишити. Не розкривайте двері рвучко. потік води може вас збити і ви ще й наковтаєтеся води натомість.

У вас буде близько 30-40 секунд, щоб виплисти нагору. Цього вистачає, щоб вибратися з 30-метрової глибини. Глибше – набагато небезпечніше. У більшості річкових потоків, що є в Україні такої глибини немає. Таке може трапитися хіба на морі.

Зважаючи на такі труднощі після аварії, порада буде одна – не призводьте до ДТП і не доведеться діяти в екстремальних ситуаціях.