Що робити автомобілісту в ожеледь? «Залишити автомобіль вдома!» – так жартують досвідчені водії. А якщо серйозно, то і новачкові, і бувалому незайвим буде вивчити правила «їзди по льоду».

Уважність на всі 200%

Кермування в ожеледь не вибачає помилок. Якщо при гарній погоді водій зобов’язаний бути уважним на 100%, то на слизькому дорожньому полотні – на усі 200. Перш за все, до їзди по катку потрібно підготувати сам автомобіль. Зимова гума, що володіє відповідними «протильодяними» властивостями, повинна стояти за замовчуванням. Це навіть не обговорюється.

Краще брати шини з такими протекторами, де малюнок дрібний і густо нанесений. Для зими найправильніший варіант – покришки з шипами. Вони знижують ризик втратити зчеплення в момент, коли автомобіль почне ковзати. Шипи можуть допомогти зберегти контроль над автомобілем.

Щоб автомобіль не замерз

Не залишайте автомобіль надовго без руху, інакше можете посадити акумулятор. При сильному мінусі кілька днів без їзди це гарантують, навіть якщо автомобіль був у гаражі. Вирушаючи в дорогу, перевірте, чи не заліплені снігом дзеркальця, капот та інші елементи кузова. Обов’язково зніміть льодяну шкірку і перевірте, чи в робочому стані вогні.

В принципі, як їздити в ожеледь, підкаже і сама машина. Адже правила поведінки на слизькій дорозі залежать також і від габаритів транспортного засобу. Універсали і седани більш впевнено поводяться на ковзанці. Хетчбек, навпаки, втрачає в легкості управління. Маленькі машини більш схильні до заносів, а за кермом позашляховиків ризиків вилетіти в кювет все-таки менше.

Але це нюанси. Зрозуміло, що навіть за ідеального технічного стану автомобіля, взимку на дорозі багато залежить саме від техніки і звичок водіння автомобіліста. На жаль, для багатьох ожеледь на трасі – дуже серйозне випробування на міцність. Найнебезпечніше втратити зчеплення. У такій ситуації машина стає «дикою», а непідготовлений шофер може запанікувати.

Головна порада. Взимку категорично забудьте про замашки Шумахера. Це не час для лихацтва, швидкості й змагань на дорозі. Пам’ятайте, що найнебезпечніше – це заноси чи зноси. Коли машина бере більший радіус повороту, ніж було задано кермом,  або ж радіус, навпаки, може бути меншим, ніж потрібно.

На слизькій трасі потрібно навчитися грамотно гальмувати. Якщо машина «попливла», то не втискайте гальма в підлогу, але й не відпускайте педаль. І та, й інша дія можуть лише погіршити ситуацію. Тут потрібно поєднати гальмування за допомогою мотора і перервне пригальмовування. Так ви зможете акуратно скинути швидкість і вирівняти автомобіль. Також при гальмуванні не варто «вивертати навиворіт» баранку.

Правильне розташування рук дозволить добре відчувати автомобіль і вчасно вжити необхідних маневрів. Тримайте кермо обома руками, поклавши великі пальці на обідок керма. Важливо також добре відрегулювати сидіння, щоб руки водія були витягнуті вперед на невеликій від керма відстані. Сам автомобіліст у цьому випадку вільно спирається на спинку крісла.

Їзда в ожеледь може бути розумною, якщо дотримуватися нехитрих правил

Рушайте плавно

Взимку аварія може трапитися навіть у момент, коли ви тільки намагаєтеся виїхати з парковки. Авто рушило, і на слизькій дорозі його може повести і відкинути на ближні машини. Тому заводьтеся спокійно, а у випадку ожеледиці рушати спробуйте на більш високій передачі.

Розганяйтеся по-зимовому

Набираючи швидкість, пам’ятайте, що взимку краще не орієнтуватися на максимально дозволені законом цифри. Вони явно мають бути нижче. Наскільки? Перед виїздом на «велику дорогу» спробуйте оцінити її стан на безлюдній ділянці. Екстрене гальмування покаже довжину гальмівного шляху, і ви зрозумієте, як відрегулювати швидкість в ожеледь.

Тримайте дистанцію

На трасі обов’язково визначте оптимальну відстань між вами і автомобілем, що йде попереду. Пам’ятайте, що повинно залишатися стільки місця, скільки буде потрібно, щоб вирулити в разі дорожньої пригоди.

Міняйте інтенсивність

Нерідко причиною аварії стає їзда накатом. У такому випадку втрачається запас тяги. Якщо все-таки не вдалося цього уникнути, то дуже акуратно і не швидко відпустіть гальмо, видавіть зчеплення і увімкніть понижену передачу. Далі – на газ, змінюючи інтенсивність.

Даєш зчеплення

Педаль зчеплення – кращий друг автомобіліста на слизькій дорозі. Наприклад, вичавивши її, можна уникнути прослизання. А якщо вимкнути зчеплення при занесенні, то знизиться обертання автомобіля. За допомогою зчеплення можна не гарячкуючи перемкнути передачу.

Тисніть на ручник

Ручник може виручити в аварійній ситуації на льоду. Особливо це варто взяти на замітку власникам передньопривідних машин з автоматом. За нормальних умов їзди по місту його застосовують нечасто. Зазвичай це інструмент екстремалів, він дозволяє на високій швидкості вписатися в поворот. На ожеледі стандартно повернути можна, якщо затягнути ручник настільки, щоб зад авто трохи занесло. Для більш різких поворотів, тримайте довше ручне гальмо. Якщо до цих пір ви нечасто ним користувалися, краще потренуватися перед зимовою їздою.

Контрприйом

Водії передньопривідних автомобілів, що потрапили в аварійну ситуацію, можуть зробити контрповорот. Як це виглядає? У той момент, коли машину починає «крутити» на льоду, водій тисне на гальмо і викручує кермо в інший бік. Автомобіль стає перпендикулярно дорозі. Тоді й потрібно відпустити гальмо, крутанути кермо у зворотний бік. Далі рух варто регулювати лише педаллю газу і «відпустити» машину. Зупинити авто в цьому випадку можна педаллю зчеплення.

Різний газ

Ще один спосіб вирулити на льоду – міняти інтенсивність газу. Це означає, що водій чергує високі і низькі передачі, підвищуючи оберти. Для цього потрібно видавити зчеплення і плавно перейти на нейтральну передачу, відпустивши його. Потім ненадовго тиснемо на газ, знову на зчеплення, включаємо нижчу передачу і відпускаємо зчеплення. Такі маніпуляції потрібно повторити, поетапно змінивши передачі від останньої до першої. Це дозволить скинути швидкість або навіть зовсім зупинити авто.

Працюємо кермом

Ще порада для власників задньопривідних машин. Їм потрібно врахувати, що при зниженні швидкості погіршується зчеплення коліс задньої вісі. Якщо швидко спрацювати кермом, ритмічно покрутивши його, то можна знизити ризики. Коли машина стане в бік заносу – перекрутіть баранку в протилежний бік. Але більше ніяких різких рухів.

Керуємо з ніжністю

Загалом керувати автомобілем взимку потрібно дбайливо і ніжно. Ніяких ривків або грубуватих маневрів не по справі. Ставтеся в ці моменти до машини, як до дитини.

І на останок

Візьміть ці рекомендації до уваги. А щоб відточити майстерність на практиці, можна відвідати курси екстремального водіння. Але пам’ятайте, що навіть якщо ви будете неухильно слідувати всім правилам, не можна виключати безпечності інших учасників дорожнього руху. Тому наостанок ще одна порада: все-таки з приходом ожеледі кілька днів поїздити громадським транспортом. Зачекайте, поки полотно накатається, а інші шофери згадають навички зимової їзди. Між іншим, багато навичок можна використати навіть влітку, у випадку мокрої дороги, яка може бути навіть слизькішою.