Як зробити екстремально швидкий автомобіль? Рецептів чимало і кожен автовиробник запропонує свій шлях. Наприклад, можна взяти компактну модель і встановити під капотом найбільший двигун, який тільки поміститься туди. Така формула не нова: варто лише згадати знамениті моделі минулого – Shelby Cobra 427 або McLaren F1. Саме цей підхід і обрали інженери Aston Martin для створення своєї найшвидкіснішої моделі V12 Vantage.

Слід зазначити, що подібні автомобілі – не зовсім у традиціях британської компанії. Протягом останніх чотирьох десятиліть вона виробляла моделі зі спортивно-туристичним ухилом. На них справжні джентльмени можуть щодня їздити на роботу, а при потребі – легко зробити марш-кидок до сусіднього міста. Але в історії Aston Martin була й інша продукція. Знавці згадують легкі довоєнні кабріолети Le Mans, знамените купе Aston Martin DB4GT Zagato або спортпрототип DBR1 – грозу гоночних трас кінця 50-х років. Після виходу з-під крила концерну Ford, марка змінює стратегію і, схоже, не проти повернутися до витоків. У цю концепцію вписуються і транспортний засіб Джеймса Бонда Aston Martin DBS, і новий V12 Vantage. Концептуальний варіант купе показали ще у 2007 році, й протягом довгого часу вирішувалася його доля. Нарешті керівництво Aston Martin дало добро: у березні цього року серійну модель показали на Женевському автосалоні.

Концепція V12 Vantage проста – потрібно взяти серійний V8 Vantage і оснастити його двигуном Aston Martin DBS. На перший погляд відмінності новачка від моделі-донора не так вже й помітні. Перед нами все те ж елегантне купе з довгим капотом і короткими звісами кузова. Зовнішній вигляд однозначно дає зрозуміти, що це істинний Aston Martin. Фірмова хромована радіаторна решітка не гірше, ніж у класичного DB5 – першого автомобіля Джеймса Бонда. Також залишилися без змін витончені передні фари. Однак справжні шанувальники Aston Martin відразу помітять різницю. Нову модифікацію видають деталі, зокрема, купе отримало новий аеродинамічний пакет – майже такий же, як у гоночного Vantage N24. Перед фахівцями з аеродинаміки поставили завдання: збільшити притискну силу без установки антикрила, яке б погіршило коефіцієнт лобового опору. Тому в передньому бампері з’явилися новий карбоновий спліттер, накладки на порогах кузова і величезний задній дифузор. На кришці багажника встановили більший спойлер. А оскільки двигун потребує величезної кількості повітря, то збільшили отвір в передньому бампері. Крім того на капоті розмістили «зябра», що відводять тепло з моторного відсіку. На потенціал автомобіля вказують і величезні круглі сопла вихлопної системи.

Дивно, але автомобіль з величезним V12 важить всього на 50 кг більше, ніж звичайний V8 Vantage – 1680 кг. Щоб досягти такого показника, купе посадили на «дієту». Алюмінієві капот і кришку багажника замінили більш легкими карбоновими. А нові легкосплавні 19-дюймові диски допомагають заощадити 5 кг. До речі, шини для V12 Vantage вибрали особливі – Pirelli PZero Corsa розміром 255/35 ZR19 спереду і 295/30 ZR19 ззаду.

Боротьба із зайвою вагою продовжилася і в салоні, хоча радикальною її назвати не можна. Адже справжній Aston Martin всередині не може бути спартанським. Частину шкіряної обробки змінила алькантара. Нею обтягнуто обід маленького трьохспицевого керма, а також дверні панелі і сидіння. Дверні ручки виготовили з карбону – стильно і масу знижує. Крісла, до речі, комфортабельні і добре утримують спину. Від корисного устаткування заради економії кілограмів не відмовилися, тому передбачений електропривід з великою кількістю регулювань. За доплату доступні більш досконалі сидіння від Recaro. Їх каркас виготовлений з вуглеволокна, тому маса на 17 кг менше. Вони жорсткі, як в гоночному автомобілі, а посадка помітно нижча, ніж у V8 Vantage. Кут нахилу рульової колонки дещо зменшили – тепер легше дотягнутися до керма, і огляд став трохи краще.

фото Aston Martin V12 Vantage

Доопрацювали панель приладів, показники спідометра і тахометра чіткі. Крім того вони дублюються в електронному вигляді на невеликих екранах всередині циферблатів. Центральна консоль покрита чорним лаком, чому й виглядає більш розкішно. Перемикачі аудіосистеми і клімат-контролю запозичили у більш дорогого купе DBS. Поряд з ними встановлені елегантний годинник. Передбачена також навігаційна система з висувним монітором і жорстким диском на 30 Гб.

Під капотом причаївся 6,0-літровий V12 недалеко пішов від гоночного двигуна, який забезпечив Aston Martin перше місце у своєму класі в 24-годинній гонці в Ле-Мані. Його потужність досягає 517 к. с. при 6500 об/хв, а мотор легко розкручується і до 7000 об/хв. Максимальний крутний момент також немаленький – 570 Н•м при 5750 об/хв. Спочатку мотор здається відносно спокійним. Природно, він демонструє всю свою міць і забезпечує впевнений розгін. Педаль акселератора має вельми великий хід, але зусилля на ній легко дозувати. Однак перше враження оманливе. По-справжньому вдача V12 проявляється після натискання кнопки Sport. Електронна «узда» зникає, і двигун демонструє весь свій ураганний потенціал.

фото Aston Martin V12 Vantage

Акселератор стає чутливішим: навіть легке натиснення на нього відчутне – автомобіль зривається з місця і починає стрімко набирати швидкість. Водія і пасажира буквально вдавлює в спинки крісел. V12 Vantage розганяється до 100 км/год за 4,2 с. А після 3000 об/хв стає чути нестримний рев мотора. Якщо знайти відповідний відрізок прямої дороги, то автомобіль швидко досягне 250 км/год. Але це – далеко не межа, тому що він здатний розвинути 306 км/год. Єдина доступна трансмісія – 6-ступенева механічна. Однак важіль розташований так, що людям високого зросту доведеться до нього тягнутися.

Двигун V12 Vantage вплинув на розподіл ваги по осях. Він все-таки змінився – 51% маси припадає на передні колеса. «Ніс» Aston Martin став важчим, що повинно було в деякій мірі позначитися на керованості. Проте недостатня поворотність не відчутна взагалі – про неї можна забути. Купе входить в поворот з чудовою точністю. Кермо важке і різке, а автомобіль миттєво відгукується на його поворот. Покришки Pirelli відмінно тримають дорогу. У спортивному режимі track mode система стабілізації DSC втручається пізно і дає можливість трохи побешкетувати. А для любителів особливо гострих відчуттів передбачена функція її повного відключення. Однак навіть у цьому випадку курсова стійкість на висоті – задня вісь не зривається в занос.

Серйозного втручання зазнала підвіска. Пружини зробили жорсткішими на 45%, передні стабілізатори поперечної стійкості – на 15%, а задні – на 75%. Дорожній просвіт зменшили на 15 мм. Після цього про крен кузова можна забути, автомобіль прекрасно справляється зі швидкісними поворотами. Бічне прискорення досягає 1,3g. У той же час інженерам вдалося домогтися балансу між комфортом і керованістю. Купе залишається вельми зручним для повсякденного використання і зберігає плавність їзди, притаманну Aston Martin. У V12 Vantage карбоно-керамічні диски діаметром 398 мм спереду і 360 мм ззаду. Вони не тільки знижують безпружинну масу на 12,5 кг, але й забезпечують різке і блискавичне уповільнення. Однак при їзді по гоночному треку спочатку необхідно гарненько прогріти їх до робочої температури. Стандартних V8 Vantage щорічно випускають приблизно по 3000 штук.

З 2005 року по світу роз’їхалися 10 000 цих автомобілів. Варіант з V12 буде більш ексклюзивним – таких купе очікується не більше тисячі. Виробництво починається вже цим літом. Орієнтовна ціна Aston Martin V12 Vantage – близько 167 тис. євро, тобто він буде коштувати в півтора рази дорожче, ніж модель з V8.