Сьогодні хочу вам розповісти про елемент автомобіля, який безпосередньо контактує з дорогою. І від якого залежить керованість автомобіля, його гальмівний шлях. Ці параметри значною мірою залежать саме від стану шин. А як ви усі знаєте – немає у світі вічних речей, та й покришки не вічні. Вони старіють, зношуються. Постараємося з вами розібратися в цій проблемі, почнемо.

Ви знаєте, що на покришці мається протекторний блок товщиною 1,6 міліметра? Це так званий індикатор зносу шин. Якщо протектор спрацювався до цього рівня – все, експлуатувати покришку далі заборонено. Вашому автомобілю прийшла пора «перевзуватися». Існують такі поняття як нормальне зношування, передчасне зношування покришки. Думаю з першим поняттям все зрозуміло. А от передчасне зношування покришки виникає тоді, коли вона зношується раніше визначеного.

Є ще один фактор, про який мало хто знає. У коліс, що просто прокручуються, зовсім інший рівень зношування. Пов’язано це з тим, що на них діють різні навантаження. Для цих коліс характерна картина бічного «сточування» протекторів. І це природно, при повороті саме туди припадає основна частина навантаження. А ось у ведучих коліс не так. Тут при передачі моменту більше зношується середня частина протектора. А якщо автомобіль з переднім приводом? Тоді на передніх колесах ці ефекти складаються, і знос стає більш-менш рівномірним.

А тепер поговоримо про типи зносу покришок. Він буває пилоподібним; одностороннім; численним по колу; локальним у вигляді плями; пласким у вигляді майданчика; пов’язаного зі старінням. При пилоподібному зношуванні протектор на фронтальній частині зношується швидше, ніж на задній частині. Пояснити це можна тим, що при русі шина спочатку вдавлюється, а потім (колесо ж безперервно обертається) випрямляється. Пилоподібне зношування є нерівномірним і збільшує шум кочення покришки. Під цей вид зношування більш підпадають шини на залежних колесах. Боротися з ним можна, для цього необхідно вчасно переставляти колеса, що зробить амортизацію протектора рівномірною.

Односторонній: такий вид зношування сигналізує про неправильне розвал-сходження коліс. Причому навіть можна визначити, яка помилка в геометрії підвіски була допущена. Якщо зношування видно на зовнішній стороні покришки – значить, є надлишкове позитивне розвал-сходження. А якщо на внутрішній – надмірне негативне. А якщо розвал нульовий? Тоді ви зможете побачити картину рівномірного, хоч і посиленого, зносу.

Локальний у вигляді плями: цей вид зношування свідчить про застосування екстреного гальмування. Цілком можливо, що цим запобігли серйозній аварії або навіть врятували людське життя. Однак блокування колеса при такому гальмуванні сприяє утворенню в локальній області плями зі стертим протектором. Природно, це порушує балансування колеса. Покришку доведеться міняти.

Плаский у вигляді майданчика: пласкі майданчики можуть утворитися після тривалої стоянки автомобіля. Щоб уникнути такої неприємності просто збільшіть тиск у колесі перед постановкою авто на зберігання. Друга причина – зупинка машини після руху в спортивному стилі, тобто з різкими прискореннями, поворотами і гальмуваннями. Гума розігрівається, а потім, при зупинці, «схоплюється» в деформованому стані. Втім, цей дефект легко виправити. Просто нагрійте шину, і вона відновить первісну форму.

Старіння: термін служби якісної автомобільної покришки не перевищує 10 років. Тому є природні причини – каучук, що є основою будь-якої шини, після закінчення десятиліття просто втрачає еластичність і стає пористим. У пори потрапляє вода, яка, як відомо, при замерзанні розширюється і створює розриви, плюс викликає корозію металевого корду. Підсумок – покришка може прийти в непридатність прямо під час руху. Висновок – навіть якщо ви дуже рідко їздите, «перевзувати» колеса потрібно не рідше, ніж раз у 10 років.

Ми з вами поговорили про те, які бувають типи зношування покришок, а тепер поговоримо про фактори які впливають на підвищене зношування покришок. Я вам їх перерахую: недостатній або надлишковий тиск повітря; перевантаження; непрофесійне водіння; погане технічне обслуговування; неправильний монтаж (демонтаж); дисбаланс коліс. Причини нерівномірного зношування шин: 1 – підвищений тиск; 2 – знижений тиск; 3 – неправильне сходження коліс; 4 – неправильний розвал коліс; 5 – підвищене биття гальмівного барабана; 6 – кутове коливання передніх коліс.

А тепер розберемося детальніше:

Недостатній або надлишковий тиск повітря

Усі покришки розраховані на певний тиск повітря. Контроль зобов’язаний здійснювати водій. Він повинен пам’ятати, що покришка не герметична. Тому тиск поступово падає (особливо коли спекотно). І перевіряти його краще не на «око», тут помилка може сягати десятків відсотків, а спеціальним манометром. Отже, тиск менше норми. Колесо при русі прослизає, чи то пак шина працює «на розрив». Не дивно, що різко падає міцність і збільшується швидкість зносу. Плюс у недокачаних коліс покришки здійснюють набагато більший опір коченню. Звідси і збільшена витрата пального. При зворотній ситуації термін служби шини теж зменшується, хоча й не так сильно. Перекачавши покришку, ви автоматично збільшуєте напругу в каркасі, а це прискорене зношування корду. Слід врахувати і зменшення здатності до амортизації, що позначається на комфорті та пропорційно збільшує ударні навантаження. Різко наїхали на бордюр або на камінь – отримали хрестоподібний розрив каркасу. Ремонту він не підлягає. Таким чином, тиск в шині повинен бути нормальним. Це забезпечує не тільки рівномірне зношування і довгу службу самої покришки, але і вбереже від прискореної поломки інші агрегати автомобіля.

Перевантаження

Від чого воно виникає зрозуміло. Не можна навантажувати автомобіль більше, ніж дозволяє його вантажопідйомність. Та й розподіляти вантаж треба рівномірно. Інакше вкупі з передчасним зносом автомобільних шин ви отримаєте підвищення витрати пального за рахунок збільшення опору коченню. І це вже не кажучи про ймовірність самостійного розбортування колеса прямо під час поїздки.

Непрофесійне водіння

Від уміння водія залежить дуже багато. Різкий старт з місця «з буксами» і гальмування з блокуванням коліс, наїзд на перешкоди і повороти із занесенням – все це сприяє перегріву коліс і інтенсивно руйнує протектори. І це вже не кажучи про дрібні пошкодженнях від бордюрів та каміння. Так робити не треба. Тільки обережна і вдумлива їзда продовжить життя вашим покришкам.

Погане технічне обслуговування

Покришки потребують регулярного огляду. Камінчики, шматочки скла, цвяхи застряють в протекторі. Їх необхідно видаляти, інакше неминуче поступове руйнування покришки. А невеликі прорізи або проколи… Якщо вжити заходів відразу ж – то нічого страшного. А от якщо втратити час, то навіть є ймовірність раптового розриву покришки під час руху. Навіщо ж так ризикувати?

Неправильний монтаж (демонтаж). Нещодавні дослідження показали, що не менше 15 відсотків ушкоджень покришок відбувається через неправильний монтаж (демонтаж). Ці операції повинні проводитися тільки хорошими майстрами на сучасному обладнанні. Інакше можна пошкодити не тільки шини, але й інші деталі коліс.

Дисбаланс коліс

Ця проблема серйозніша, ніж здається на перший погляд. Дисбаланс коліс викликає биття у всіх напрямках, знижує термін служби і самих покришок, та інших деталей автомобіля. Страждають керованість і комфортність їзди. І чим більше швидкість, тим більше негативних наслідків розбалансування. Ось ми і розглянули основні причини зношування шин. Який же з усього цього можна зробити висновок? А дуже простий. Слідкуйте за станом свого автомобіля, вчасно проходьте технічне обслуговування, і ви забудете про те, що це таке – передчасне зношування покришок.