Основні конструктивні елементи автомобілів не змінюються роками. Вносяться лише незначні корективи. Одними з таких “must have” елементів являються сайлент-блоки. На перший погляд ця деталь не відрізняється складністю – це просто шарнір, утворений поєднанням між собою спеціальних гумових і металевих виробів (якщо перекладати з англійської мови дослівно, то вийде щось на зразок “тихий блок”). Однак ця деталь стоїть у більшості автомобілів усього світу. Функція сайлент-блоку надзвичайно важлива, адже він водночас поєднує між собою деталі підвіски і гасить вібрації та коливання між ними.
Цікаво, що одним з найкращих матеріалів для подібної ізоляції коливань вважаються еластомери із природного каучуку.
Приклад підвіски Ford Focus другого покоління дозволяє якнайкраще розібратися, де ж стоять ці деталі та як вони працюють. Загалом у передній підвісці Focus знаходиться два сайлент-блока, розміщених у важелі. Цей же важіль, що має Г-подібну форму, приєднаний до ступиці колеса за допомогою шарової опори. Саме навпроти цієї опори й розміщений перший сайлент-блок. Він відносно простий і легкий, тож конструктори запресували його безпосередньо у важіль. Другий же сайлент-блок важчий та більший, тож він знаходиться дещо далі й запресовано його на вісь.
Задня підвіска Ford Focus складніша, адже вона тут незалежна і має по чотири важелі з кожного боку. У кожному з них встановлено сайлент-блоки, які мають зовсім різні розміри і стійкість до навантажень. Через них і відбувається з’єднання з трьома іншими поперечними важелями. А от несучі, повздовжні, важелі вже кріпляться до поперечних.
Усі сайлент-блоки цього німецького авто розраховані на пробіг у близько 100 000 км. Але на наших славних дорогах, які не відрізняються великою якістю, а також на запилених сільських шляхах шарніри зношуються вдвічі швидше. До цього ж призводить і висихання змащування, а також надмірна зволоженість. Внаслідок усіх цих факторів строк ресурсу сайлент-блоків зменшується до 30-40 тис. км.
Оскільки конкретний строк служби цих вузлів у кожному випадку різний, зрозуміти, що настав час заміни несправного вузла можна огледівши його або зорієнтувавшись на звуки, які долинають з боку підвіски. Одна з найнебезпечніших ознак – машина поступово перестає слухатися керма або ж реагує на дії водія запізніло. Звісно, за появи стуків у підвісці слід розуміти, що, можливо, доведеться зайнятися ремонтом сайлент-блоків.
У будь-якому разі візуальний огляд вам допоможе краще зорієнтуватися у справності сайлент-блоків. Для цього потрібно просто знайти в інтернеті фотографії нової такої деталі та порівняти вашу з нею.
Найкраще і найзручніше цю операцію виконувати на спеціальній оглядовій ямі, де всю картину днища і підвіски авто буде добре видно. Найбільш очевидніше про несправність сайлент-блоків свідчить здута або ж зміщена зі свого стандартного місця гума. В другу чергу слід звернути увагу на цілісність і навіть гладкість гумової проставки.
Зверніть увагу, проста тріщина або розрив в ущільнювачі сайлент-блока веде до змін характеристик роботи підвіски аж до викривлення положення важеля. А внаслідок цього зменшується строк роботи й важеля. Доречно також переконатися у тому, чи рівномірно зношуються покришки з усіх боків, а також чи немає люфту в самому шарнірі. Ці фактори додатково вказують на зношеність сайлент-блоку.
Говорячи про надійність сайлент-блоків, то є переконання, що поліуретанові деталі служитимуть набагато довше. До того ж наслідком встановлення подібних сайлент-блоків буде краща робота підвіски. Так чи інакше за будь-якого сайлент-блока необхідно перевірятип розвал-сходження коліс. Він може вказати на необхідність швидкої заміни зношених деталей.
Що ж першим зламається у передній підвісці Ford Focus другого покоління? На практиці найменш витривалими стають або шарова опора, або задній сайлент-блок. Але тут ховається перша проблема – другий намертво інкорпорований у важіль, тож поремонтувати його власними зусиллями або зусиллями знайомого майстра не вдасться. Тож немає сенсу витрачати свій час – краще одразу купувати новий важіль і поставити його на машину, хоч це й серйозніше вдарить по кишені, ніж у ймовірному випадку роздільної заміни.
А от задня підвіска Ford Focus можливість ремонту сайлент-блоків надає. Власне, мова йде скоріше про ту ж роздільну заміну шарніра і важеля. Перш за все для легшого доступу до деталі потрібно буде зняти колеса автомобіля.
Для заміни несправного сайлент-блока знадобиться стандартний набір інструментів: набір ключів та відповідних торцевих голівок, домкрат, щітка по металу, молоток із зубилом, WD-40, графітова змазка, а також шматочки тканини.
В цілому намагайтеся запасатися деталями й інструментом ближче до промислових і культурних центрів, інакше кажучи там, де живе більше людей. Таким чином можна буде зекономити трохи грошей за рахунок доставки в провінційні міста. Звісно, якщо вам вигідно їхати в місцевий центр. Примітно, що така особливість діє в усьому світі. Так, автомобілі Ford найлегше ремонтувати було би в Сполучених Штатах, де виготовляється основна їхня маса, у випадку з Focus – в Німеччині.
Тож купуйте запасні деталі якомога ближче до офіційного представника або до того місця, куди їх привозять безпосередньо з Європи. Звісно, якщо Вам такі місця відомі. У будь-якому разі до Ваших послуг інформація з інтернету із різних спеціалізованих форумів.
Щоб відремонтувати передню підвіску, потрібно перш за все поставити автомобіль на домкрат і зняти переднє колесо. Демонтуємо важіль в місці кріплення шарніра, відкрутивши і знявши деталь. Потім треба потягнути стійку на себе і відкрутити важіль від решти кріплень. Звісно, щоб поставити важіль із сайлент-блоком на місце, потрібно посадкове місце очистити від іржі. Тут знадобиться WD-40, який і очистить поверхню, і надасть потрібного ковзання. Щоб деталь нормально стала на місце, потрібно акуратно вбивати її молоточком.
Провівши заміну важеля цільно, необхідно повернути його на місце. Збір деталі відбувається у зворотньому порядку. Є, щоправда, один нюанс. Остаточна затяжка шарніра в кріпленнях відбувається вже на автомобілі. Звісно, після цього потрібно відрегулювати розвал-сходження машини.
А от із задньою підвіскою доведеться їхати на оглядову яму або на спеціальному оснащенні, яке може підняти машину догори. Тут також доведеться демонтувати важелі, в яких замінятимуться сайлент-блоки. Щоб краще орієнтуватися по часозатратах, то варто розуміти, що кожен сайлент займе у вас близько 30-40 хвилин.
Перш за все необхідно знайти предмет-підкладку висотою 113 мм. і шириною 20 мм., які поставити між нижнім заднім важелем і тарілкою пружини. Щоб надати підвісці потрібного тиску, необхідно притиснути важіль домкратом. Далі потрібно вивернути гвинти, які кріплять верхній важіль до кронштейна повздовжнього важеля. Потім настає черга гвинтів, що кріплять верхній важіль до поперечини задньої підвіски. Це дозволить демонтувати верхній важіль.
Саме тепер можна переходити до візуального огляду сайлент-блоків. Запам’ятайте, що будь-які пошкодження гуми, наприклад, подряпини, тріщини, здуття, її розслоєння ведуть до заміни деталі. Не зайвим буде оглянути і сам важіль, можливо, він також уже має дефекти. Якщо все гаразд, то монтаж підвіски відбувається у зворотньому порядку.
Приблизно схожим чином відбувається і заміна й демонтаж переднього нижнього важеля задньої підвіски. Так само не забираючи підкладку і домкрат, знімаємо кріплення цього важеля від кронштейна поперекового. Звільняємо і кріплення до кронштейну поперечини. Тоді важіль можна зняти зі свого місця.
Також потрібно оглянути, чи є відверті ознаки зношеності вузлів. Якщо хоч десь є якісь сколи, то деталь явно потребує заміни.
Як ми уже раніше зазначали, сайлент-блоки задньої підвіски, на відміну від передньої, можна замінити окремо. Насправді ця процедура не дуже складна, перш за все відкручуємо гайку кріплення пальця шарового шарніра, зафіксувавши його від провертань. Потім так само зафіксуйте стійку-стабілізатор та викрутіть гайку, що кріпить її до поперечної балки, також демонтуйте болти і скоби стабілізатора. Далі демонтуйте штангу заднього стабілізатора разом з усіма деталями кріплення. Згадану вище підкладку знову ж таки не виймаємо з-поміж нижнього важеля та тарілки пружини, але домкратом підважуємо повздовжній важіль. Але не забудьте ретельно позначити попереднє місце регулювальної шайби перед тим, як її зняти. Тепер можна зняти усі болти важелів і поперечин задньої підвіски і знімайте сам важіль. Оглянувши сайлент-блоки, можна приймати рішення про необхідність їхньої заміни.
До речі, будьте обережніше з ударами молотка під час посадки сайлент-блоків, адже якщо бити дуже сильно, то доведеться усю процедуру повторювати.
Якщо ви зрозуміли, що сайлент-блоки добігли до кінця свого життєвого шляху, не зволікайте з їхньою заміною, адже деталі підвіски впливають на безпеку і стійкість машини на дорозі. Власне, найкраща профілактика – їздити спокійно, особливо на наших відверто вбитих дорогах з відверто паскудним і неякісним ремонтом. Та й періодична діагностика не завадить…