Попри довгу історію існування пасків безпеки, безліч водіїв, особливо в Україні, не до кінця розуміють їхнє призначення, а ще більша кількість взагалі оперує безпідставними упередженнями і забобонами щодо їх використання. Нагадаємо, основна функція цього засобу захисту полягає в надійному утриманні пасажирів у кріслах під час зіткнення. Дійсно, може трапитися безліч неприємностей, зокрема, і через те, що той самий пасок заклинить. Але все одно шанси вижити набагато більші з пристебнутим паском, ніж без нього. Адже ситуацій, коли автомобіль за кілька секунд має підірватися, а водій повинен швиденько вилізти з нього, майже немає – таке показують хіба що в голівудських фільмах.

У випадку, коли авто різко зупиняється, ударившись об перешкоду, сила інерції буквально виносить пасажирів через лобове скло. Цього не дозволяє зробити саме пасок безпеки. Адже за якусь частину секунди машина може повністю зупинитися, а люди, які сидять усередині продовжують рухатися з попередньою швидкістю. Найпоширеніші удари від такого ефекту – забої колін об кермову колонку, ушкодження зап’ястя, коли водій утримує кермо. І це не зважаючи на дійсно смертельні удари. Більше того, навіть якщо є подушка безпеки, то вона небезпечніша іноді за сам удар, оскільки без паска безпеки може додати травм. При цьому переважно подушки працюють проти найнебезпечнішого типу зіткнень – лобових. У випадку бокових ударів або перевороту машини втримати людину в кріслі зможе лише пасок. До того ж він дозволяє убезпечити занадто різкий і сильний удар об подушку.

У цивілізованих країнах вирішення питання пасків безпеки переважно лягає на гаманці громадян. Наприклад, у Фінляндії необхідно заплатити 35 євро і при цьому 90% людей там пристібаються. У Італії ця сума складає 300 євро, в Англії – 500 фунтів, а в Канаді – цілих 1000 доларів. Це дійсно мотивує, хоча не лише такими методами можна привчити громадян до законослухняності. Для цього потрібна і робота над собою ДАІ та інших владних структур, які би показали, що не просто збирають подать з порушників.

В Україні чомусь існує абсурдне правило, що деяким категоріям людей, наприклад, таксистам можна їздити без пасків. Особливо зважаючи на стиль їзди багатьох із них – їм необхідно в першу чергу користуватися пасками. Хоч ціна використання цього засобу безпеки дуже висока, однак штрафують за таке порушення на суму лише 51-85 грн. Надзвичайно небезпечно перевозити дітей без використання дитячих сидінь, хоча у нас досі не передбачено покарання за це.

Повертаючись до питання, хто може не прищеплюватися, ПДР передбачено, що під виняток підпадають ті, хто навчають керувати автомобілем, водії-інваліди в межах населених пунктів, водії і пасажири оперативних транспортних засобів, водії і пасажири таксі, також в межах населених пунктів. Зважаючи на надзвичайно неякісну роботу державних правоохоронних органів, іноді “даівці” намагаються зловити тих, хто про це не знає і намагаються оштрафувати їх за невикористання ременів. Насправді таке рішення можна оскаржити в суді, обов’язково отримавши на руки копію протоколу про адмінправопорушення. При цьому це можна зробити лише протягом 10 днів. Однак все одно можна звернутися до місцевого суду, щоб відновити термін оскарження. Плюсом тут може бути й те, що самі представники ДАІ рідко приходять до суду, тому присутність водія зі змістовними аргументами може суттєво змістити позицію судді на вашу користь.

Постанову про накладення адмінштрафу можна оскаржити і у вищому органі ДАІ, однак подавати скаргу треба в двох екземплярах – одну на ім’я начальника відділу, в якому працює інспектор, а іншу – в обласне управління ДАІ, якому підконтрольний вже відділ. Обов’язково слід вказати ваше ПІБ, орган, якому адресується скарга, адреса проживання, зміст і врешті прохання відмінити постанову інспектора. Не забувайте і про такі досить звичні деталі як підпис і дату.

Категорично не рекомендуємо намагатися вирішити ситуацію, так би мовити, на місці, за допомогою кровно зароблених. У випадку попадання під роздачу можна втрапити на 8500 грн відповідно до частини 1 ст. 369 КК України. Радше рекомендували би знімати увесь процес спілкування з представником ДАІ на відео, щоб мати доказову базу.