Як уже напевно всі помітили, останніми днями інформації про ввезення автомобілів і терміни їх перебування дуже багато. При цьому від представників однієї політичної сили можуть надходити досить різні коментарі й формулювання позиції. Чіткого і оптимального вирішення проблеми, певного компромісу досягнуто не було. Йдуть різні пропозиції та напрацювання варіантів.
Ярослав Дубневич, народний депутат від фракції БПП, голова комітету з питань транспорту, автор законопроектів №4341 і №1393 про збільшення строків транзиту до 30 днів (обидва неуспішні та вже стали історією), висловлює позицію, що і надалі буде продовжувати роботу в цьому ж напрямі, та переконаний, що це потрібна зміна, яка полегшить життя українцям, зніме соціальну напругу. Всі заяви про 90 днів перебування чи відміну мит вважає популізмом та апріорі “непрохідними”.
Володимир Парасюк, Оксана Юринець, Михайло Головко, Роберт Горват, Оксана Продан та інші депутати-лоббісти, які підтримували законопроект, як і Ярослав Дубневич, підтримують позицію щодо необхідності збільшення транзиту. Роберт Горват, наприклад, обіцяв розробити ще одну версію – так звану “комітетську” – де мова буде йти про 20 або 25 днів транзиту. Категорично проти виступали депутати Михайло Кобстев (БПП) і Олександр Кірш (Народний фронт). Хоча перший згодом дуже швидко змінив позицію і заявив, що буде працювати над збільшенням термінів тимчасового ввезення (не транзиту) автомобілів на 25 днів, а також за відміну мит та акцизів.
Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської Асоціації Автоімпортерів та Дилерів (ВААІД) виступає виключно за відміну акцизів та зменшення мит. Збільшення терміну транзиту називає “узаконенням контрабанди”. Як компроміс – допускає платне тимчасове ввезення автомобілів не більше, як на тридцять днів (бо проблему вирішувати все одно треба), але як тимчасову міру, та і взагалі не особливо підтримує таку ідею.
Не до кінця зрозумілою є позиція “Самопомочі” у цій ситуації. Спочатку, на розгляді законопроекту в комітеті, двоє депутатів від цієї фракції – Андрій Журжій та Тетяна Острікова – утрималися. Внаслідок цього, не стало лише одного голосу для позитивного висновку комітету. Після активного розголосу в ЗМІ про те, що “Самопоміч” “зарубала” законопроект в інтересах жителів західної України, на наступний день голова згаданої фракції у ВР Олег Березюк заявив, що законопроект не був підтриманий через те, що офіційною позицією “Самопомочі” є – увага – 90 днів перебування нерозмитнених автомобілів в Україні. Згодом це трансформувалося у 90 днів тимчасового ввезення, тепер вже мова йде про 90 днів лише для жителів прикордоння (таку позицію висловлювала Тетяна Острікова в ефірі 24 каналу 20 березня).
Окремо хотілося би виділити позицію ГО “Самопоміч” у Закарпатті. Там представником цієї організації є Павло Білецький – по сумісництву голова відомої ГО “ЗАВТРА” (Західноукраїнської асоціації власників транзитних автомобілів), який почав активно відстоювати інтереси власників автомобілів іноземної реєстрації і вимагати збільшення строків транзиту ще у 2013 році. Сьогодні Закарпатський осередок ГО “Самопоміч” представив своє бачення ситуації: вони вважають, що розтягування строків транзиту – неправильно, а потрібно працювати над механізмом тимчасового платного ввезення автомобілів. Дослівно це все звучить так:
«Другий день закарпатським інтернетом шириться істерія. Для початку роз’яснюю тим, хто переживає за долю автомобілів з іноземними номерами.
1. Ініціативна група Самопомочі у місті Ужгороді не має жодного відношення до законопроекту про збільшення термінів транзиту до 30 днів, ми про це і не говорили. ГО ЗАВТРА свого часу підтримувала схожий законопроект №4341, який депутати “викинули” у смітник. Аргумент той же, що і сьогодні: жодної користі для бюджету України та невирішення до кінця питань із транзитом.
2. Ініціативна група “Самопомочі” Ужгорода сьогодні скерувала до керівництва “Самопомочі” свої напрацювання. Коротко про їх суть: говоримо про тимчасове ввезення автомобіля згідно зі Стамбульською Конвенцією, яку Україна підписала у 2004 році і не виконує. Просимо: ввезення авта на рік при сплаті всього 3% від загальної суми митних платежів. Хто проти, може продовжувати їздити щоп’ять днів.
В принципі це та ідея, про яку ми писали ще давно. Як компроміс, ми вважаємо, що така позиція є виправдано раціональною і заслуговує на втілення в реальність. Потрібно працювати паралельно над всіма напрямками – і збільшенням терміну транзиту хоча б до 20 днів, і до механізму тимчасового ввезення (навіть платного), і до повної відміни акцизів і зменшення мит. Головне, що ця проблема набирає обертів, розголосу і, ніби-то, нарешті ми маємо можливість реально щось змінити. Можливо, всі наші намагання не були марними? Лише чи вдасться перейти від слів, популізму і бажання заробити політичні дивіденди у потенційного електорату на актуальній проблемі до конкретних справ і втілити це все в реальність?
Ви теж за вільне ввезення автомобілів в Україну? Долучайтеся до нашого руху!
https://www.facebook.com/tranzyt30
https://vk.com/tranzyt30