В наш час, напевно вже важко уявити якийсь більш-менш хороший автомобіль принаймні без датчиків парктроніка. Вони допомагають як початківцям, так і досвідченим водіям, які можуть наблизитися ближче до перешкоди завдяки звуковому сигналізатору, що попереджає про відстань до об’єкта різною інтенсивністю звуку. В той же час багато автівок і сьогодні продаються без такого корисного засобу, тож поставивши свою машину на парковку і нібито розрахувавши відстань до переднього і заднього авто, повернувшись можна серйозно пошкодити обидва, неправильно визначивши їхні габарити “на око”. Такої помилки може припуститися будь-хто, тому іноді корисно встановлювати парктронік на свою машину самостійно.
Раніше, коли транспортних засобів на дорогах було менше, потрібність такого пристрою цілком імовірно викликала би сумніви. Тим не менше, зараз, паркуючись десь у мегаполісі, це дійство може бути небезпечним для кузова вашого автомобіля, а у випадку, якщо зачепите чийсь Lexus, це дійство може стати небезпечним і для вашого життя 🙂 Який же парктронік обрати, адже вибір сьогодні досить широкий! Слід знати, що існують комбіновані та звичайні пристрої, які відрізняються зоною охоплення – чи це і перед, і зад машини, чи лише один з її габаритів. Також моделі різняться кількістю датчиків. Зокрема, зазвичай радять брати мінімум з трьома, хоча я би порекомендував одразу чотири на одну сторону: два збоку і два рівновіддалених від центру заднього бампера.
В наявності парктроніка є цілий ряд плюсів: 1. перевірено, що яким би професійним не був ваш рівень кермування, однак цей пристрій допомагає під’їхати ближче до перешкоди, таким чином здійснюючи менше маневрів на вузькому паркувальному майданчику; 2. дуже часто видимість обмежується у погану погоду під час дощу або засніжених вікон, де також допоможе парктронік; 3. іноді на шляху виникають несподівані перешкоди, наприклад, дитина, яка побігла за м’ячем, що закотився під вашу машину; ви малюка можете не побачити, а парктронік його зафіксує. Основні складові парктроніка: 1. електронний блок, що фіксує будь-які неполадки в системі та повідомляє про них; 2. індикатор відстані з однією шкалою; 3. індикатор відстані з вдома шкалами; 4. індикатор з двома шкалами і вказівкою залишкової відстані; 5. рідкокристалічний дисплей; 6. врізні датчики. Останні постійно передають ультразвукові хвилі й щойно в зону їхньої дії потрапляє якийсь предмет, ця інформація негайно передається в електронний блок, що обробляє її і, засновуючись на довжині хвилі, показує відстань до перешкоди. Кількість датчиків може сягати восьми штук на один габарит залежно від моделі.
Розглянемо особливості різної кількості датчиків. Мінімальна кількість дорівнює двом пристроям в бампері. Беззаперечний плюс – ціна. Беззаперечний мінус – так звані “мертві зони”, імовірність яких дуже висока. Скажімо невеликий металевий стовпчик, якими кишать двори наших міст, може бути непоміченим, і здатен пошкодити бампер вашого авто.
Три або чотири датчики найоптимальніші з точки зору критерію “ціна-якість”. Як уже зазначалося, чотири пристрої майже унеможливлюють виникнення мертвих зон. Шість датчиків відрізняються лише тим, що два додаткових встановлюють в передній бампер, що дозволяє більш ювелірно вирулювати з паралельної парковки, не зачепивши передньої машини. Також у такій системі існують перемикачі, що дозволяють обрати чи тільки передні датчики, чи тільки задні.
У системі з вісьмома датчиками вже чотири з них облаштовані на передньому бампері, однак специфіка роботи полягає в тому, що вони вмикаються лише при натисненні на педаль гальма, аби випадково не відволікати водія від процесу керування транспортним засобом. Ці, так звані, “парктроніки по колу” вимикаються після початку руху за 15-20 секунд. Як опція, доступна кнопка, лише після натиснення якої починає працювати система сповіщення. Найбільш розповсюдженим способом кріплення датчиків є врізання в бампер, тобто висверлюється спеціальний отвір, куди вставляється пристрій, що потім закріплюється. Існує також спосіб накладання.
Накладання – це просто наклеювання датчиків на кузов, однак є великий ризик, що після першої ж мийки під тиском вони повідпадають. Паркувальний радар повинен встановлюватися точно горизонтально відносно поверхні землі та не менше, ніж на висоті в 50 см. від неї. В іншому випадку пристрій може реагувати навіть на дорожнє полотно, тож якщо ваш бампер має нерівну форму, слід скористатися спеціальними проставками, які вирівняють датчики відносно горизонту. Про наближення до перешкоди безпосередньо інформує біпер за допомогою різної частоти звуків. Зокрема, при наближенні менше, ніж на 30 см., можна почути неперервне “пікання”.
Світлові індикатори парктроніка можуть реалізуватися за допомогою світлодіодів різних кольорів. Зелений означатиме або відсутність перешкоди, або значну відстань до неї; помаранчевий – наближення до об’єкта; червоний – предмет безпосередньо близько. Шкала з поділками за допомогою їхньої кількості показує, наскільки близько автомобіль до небезпеки. Така сигналізація може супроводжуватися цифровим індикатором, а також показувати відстань зліва та справа.
Парктроніки з рідкокристалічним екраном суттєво дорожчі за решту і часто дооснащені камерою заднього вигляду. Зокрема, вони випускаються компаніями Sho-me i Parkmaster. Найбільш мажорним варіантом є парктронік з проекцією на лобове скло, куди транслюється відстань до перешкоди, а також інформація зі спідометра. Така примочка дорога, однак з точки зору практичності майже нічого не додає, тому це лише питання престижу, чи брати таку систему, чи ні.
Плюси паркувального помічника очевидні. Якщо хоча б на один зі датчиків відіб’ється хвиля, то це вже вважатиметься системою за перешкоду. Дальність роботи парктроніка складає від цілих 1,5 м. до всього лише 0,5-0,1 м. Суттєвим недоліком радара є відсутність реакції на похилі поверхні, зокрема, на пандуси або на інші відносно різкі, але не вертикальні об’єкти. Справа в тому, що кут відбиття хвилі залежить від кута падіння, тож сигнал, потрапивши на таку поверхню, просто не долітає до датчиків. Туман також може виявитися проблемою, оскільки маленькі водяні частинки можуть “виявитися” перешкодою для парктроніка.
Наостанок – цікаво, що на людину в міховій шубі радар також не зреагує, оскільки міх поглинає ультразвукові хвилі. Тому не ходіть в міхових шубах 🙂