Якщо ви водій початківець, то не виправдана впевненість у своїх силах може занадто дорого коштувати, а якщо ви впевнені що ваш 20-річний стаж дає вам право називатися професіоналом, якому більше нема чому вчитися, отже ви або занадто самовпевнені або ж…

Навчаючи в автошколі, будь який автоінструктор відразу ж скаже вам, що правильне розташування рук на кермі найлегше розрахувати за допомогою уявного циферблата годинника. Ліва рука повинна знаходитися в межах від дев’ятої години до пів на одинадцяту, а права рука – від пів на другу до трьох годин. Досвід підказує, що руки повинні в обов’язковому порядку бути трохи зігнуті в ліктях, щоб у разі зміни ситуації на дорозі ви змогли оперативно і ефективно відреагувати.

Цю інформацію можна знайти у найрізноманітніших посібниках, але при цьому практично жоден водій, стаж якого складає хоча б 2 роки, так не робить. Зверніть увагу на водіїв під час їзди. Вони можуть тримати кермо різними способами, але завжди обирають комфорт, а не безпеку. Кермо необхідно тримати тільки двома руками трохи вище горизонтального рівня котрий поділяє кермо навпіл. Але багато водіїв розташовують руки у верхній його частині. Це нібито знижує навантаження на м’язи рук. Можливо, але проблема в тому, що такий стан істотно знижує швидкість роботи з кермом.

Коли руки розташовані у нижньому секторі, це дає можливість повернути кермо на великий кут всього за один прийом, однак насправді ви робите це однією рукою. А це небезпечно не тільки при контраварійних маневрах, а й при керуванні в штатному режимі. У тому випадку, якщо ви розташуєте руки по діагоналі, то значно зменшуєте кут повороту керма, а нижня рука обов’язково заважатиме. Кермо необхідно тримати тільки двома руками. Виняток становлять лише ті випадки, коли одну з рук треба звільнити: наприклад, переключити передачу або здійснити ті чи інші маніпуляції з кнопками на панелі приладів.

Є два способи грамотного тримання рульового колеса: неповний, а також повний закритий хват. Якщо говорити про те, який з них більш правильний, то можна однозначно стверджувати, що це закритий хват. Якщо в першому випадку великі пальці рук знаходяться зверху керма, то у разі повного хвату вони змикаються зі вказівним пальцем, обхоплюючи кермо.

Навіть невеликий камінь на дорозі або незначна нерівність дорожнього покриття може викликати удар, який в змозі вирвати з рук кермо. А коли спиця керма вдаряє по великому пальцю, то в гру вступає фізіологія. Відчуваючи біль, нам хочеться сильніше стиснути пальці, тим самим забезпечуючи міцний хват керма. Це дасть вам можливість не втратити контроль над автомобілем.

Але якщо мова йде про високу швидкість, то тут краще використовувати неповний хват, коли великі пальці впираються в обід керма, збільшуючи контакт і точність управління. При цьому потрібно намагатися, щоб воно завжди було в руках. Водії часто відпускають рульове колесо після завершення повороту, щоб воно повернулося в початкове положення. Так, це зручно, але небезпечно.

Запам’ятайте, що сила впливу на кермо також один з найважливіших факторів безпечного управління. Новачки зазвичай намагаються так здавити кермо, що це призводить до передчасної втоми, а також знижує якість і швидкість маневрування. А занадто слабкий хват також може зіграти з водієм злий жарт, бо у цьому випадку спостерігається повна відсутність зворотного зв’язку з колесами. І якщо раптом трапиться наїзд на яку-небудь перешкоду, то кермо може вирвати з рук, і автомобіль стане некерованим.

Так наскільки сильно потрібно тримати рульове колесо? Себеслав Засідка, гонщик з Польщі, у своїй книзі з водіння писав про те, що це потрібно робити так, немов стискаєш курку за горло: якщо стиснеш занадто слабо – птиця втече; і навпаки: якщо дуже сильно – можна ненароком позбавити її життя. Але важливо врахувати, що в ті часи коли писалася книга польського гонщика підсилювач керма був розкішшю. Сьогодні немає потреби «душити» кермо, а тримати його потрібно скоріше слабше, ніж міцно. Головне, щоб вам було комфортно, а всі ваші коні під капотом раптом не збожеволіли і не понесли вас у небезпечному напрямку.

Зазвичай проходячи навчання в автошколі, майбутній водій не особливо концентрується на тому, як потрібно кермувати. З часом у нього виробляється звичка обходитися з кермом так, як йому зручно. Тобто неправильно. Виправити такий автоматизм набагато складніше, ніж підкорити Еверест верхом на мопеді «Карпати». Ми не будемо говорити про такі тонкощі як темпове, пошукове, врівноважене, імпульсне, маятникове і бог знає ще яке кермування. Все це нюанси для вузькоспеціалізованих спеців. Але розібратися в основах просто необхідно. Головне і беззастережне правило звучить приблизно так: маневруйте тільки на тих ділянки дороги, які можна назвати хорошими. Це означає, що на ямах та інших нерівностях потрібно намагатися тримати колеса прямо.

Часто виникає питання, якою рукою здійснювати поворот керма. Відповідаю – кермувати тільки двома руками. З моєю рекомендацією погодився б і Росс Бентлі, який є відомим американським тренером автогонщиків. Одна рука штовхає, інша – тягне. У лівому повороті працює ліва рука, у правому – права.

Однак є й інша думка. Так Брендт Норберг, інструктор з екстремального водіння зі Швеції та фігурант Книги рекордів Гіннеса, яка відзначила його за їзду на двох колесах, вважає, що головна рука при входженні в поворот та, що штовхає. При цьому рука, яка тягне кермо відіграє допоміжну роль. На думку шведського інструктора таке кермування дозволяє набагато краще відчувати кермо.

Але еталонним можна вважати той спосіб, коли руки при повороті керма не змінюють положення до моменту перехрещення. З цим не погодяться багато автоінструкторів, які досі використовують застарілі методики, але це, як кажуть, їхні проблеми. Все просто: коли руки перехрещуються, нижня перехоплює кермо у верхній частині. Іноді початківці водії роблять це без підказок інтуїтивно. Це ще раз говорить про ефективність і правильність цього методу.

Величезну роль в кермуванні грає його швидкість. У штатному режимі про неї думати не потрібно, але от в якості контраварійного заходу висока швидкість обертання керма відіграє величезну роль. До речі автогонщики на тренуваннях приділяють масу часу швидкості роботи з кермом, і зазвичай вона в них у 2 рази перевищує показники, які може видати на гора «цивільний» водій. Ніколи не крутіть кермо, поки одна рука зайнята іншими справами. Всі маніпуляції з ним необхідно здійснювати тільки двома руками. І навіть якщо ви зняли одну руку, навчіться автоматично збільшувати силу хвату залишеної руки. Не використовуйте обплетення керма, оскільки воно часто заважає застосовувати ті чи інші прийоми маневрування. Почніть з тренувань по перехопленню – на сьогоднішній день це основний вид обертання керма при повороті автомобіля. Однією рукою повертайте виключно при русі заднім ходом.

І запам’ятайте, що мистецтво водіння зовсім не вимагає жертв. Головне, щоб разом з руками працювали ще й мізки, а в автомобілі були тільки одні гальма.