Тенденції ринку говорять про те, що цивілізована торгівля автомобілями через безпосередньо салони за програмами трейд-ін може скоро замістити звичні усім автобазари. Щоправда навряд настільки ж швидко зникне індивідуальний продаж авто, однак і він може стати незручним через те, що потриманий автомобіль з майданчика салону буде у більш гарному стані, ніж такий самий з рук автовласника, який, наприклад, не є майстром СТО або ж просто немає часу зробити хорошу передпродажну підготовку своїй машині. Формальною причиною буде те, що тепер необхідно буде продавати автомобіль за допомогою електронної справки-рахунку замість паперової, що зініціювала ВААІД.

Легальні оператори ринку стверджують, що цього року близько 50% угод про покупку-продаж здійснюється через так званих перекупщиків і напівлегальні майданчики, ще 45% – за допомогою приватних оголошень і лише 5% – через салони. При цьому кількість автомобілів, шо будуть продані, а також сума перевищать показники ринку нових автомобілів – це 40-60 млрд. грн. і 400 тис. авто із середньою вартістю 100-150 тис. грн. З іншого боку Олег Назаренко, директор ВААІД, стверджує, що електронна довідка-рахунок дозволить здешевити процедуру купівлі б/в авто за рахунок відсутності процедури виписування документа (800-1300 грн.). Також мінімізується ризик придбати крадений автомобіль. Назаренко, зокрема, зазначає, що зараз продати авто можна через автобазар, МРЕВ, нотаріуса, але нововведення допоможе додати сюди автосалони. Питання лише в тому, чому створювати стільки новацій, якщо вже сьогодні багато компаній займається послугами трейд-ін. Справа в тому, що наразі це фактично майданчики, які просто мають комісію з угод на купівлю-продаж.

Інша проблема, яку можуть вирішити електронні довідки-рахунки – легендарна корупція в ДАІ, де таку довідку можна просто придбати за домовленістю, поставивши будь-яку вартість авто. Те ж стосується і довідок про перевірку на викрадення. Тобто наразі, особливо враховуючи стан справ у нашій державі, можна придбати машину, яка перебуває у розшуку. Салон же навряд буде зв’язуватися з викраденими авто із власної волі, зберігаючи свій статус. Щоправда і тут можуть виявитися проблеми, оскільки доступ до баз даних “брудних” авто має лише те ж корумповане МВС, відповідно і ДАІ.

ВААІД тим не менше сподівається все ж внести правки в постанову про порядок реєстрації державної реєстрації транспортних засобів (№1388) і про торгівлю автомобілями (№1200), зробити це планується до кінця року. Хоча вже не усі автосалони, що працюють за схемою трейд-ін, користуються паперовими довідками-рахунками.

Зворотнім боком таких нововведень може бути зникнення сірих дилерів, оскільки електронні довідки зможуть виписувати лише офіційні автосалони. Адже для цього є дві умови: 1) в базі даних має бути декларація на імпортований автомобіль, 2) наявність акту-огляду авто. Наразі потримані авто за допомогою електронних справок-рахунків продавати автосалони не будуть, але у випадку створення центрів надання адмінпослуг при МВС ситуація може також змінитися, оскільки доступ до баз даних стануть відкритими. Проблема лише в тому, що ті ж фірми, які зараз виписують паперові довідки-рахунки можуть знову акредитуватися і виписувати вже електронні довідки. Загалом новації можуть бути вигідні автосалонам, але покупці зате матимуть більше певності у “чистоті” машини, яку вони купуватимуть.