Дуже багато водіїв нехтують пасками безпеки. Адже, прищепнувшись, у вас є шанс вижити навіть у найстрашніших аваріях… Історія створення цього нехитрого пристрою не просто так налічує вже більше ста років! Сьогодні ми можемо вибрати з двох, трьох-, чотирьох- і п’ятиточкових. У наших предків такого розмаїття, звичайно ж, не було. Та й спочатку проектувалися вони зовсім не для автомобілів. Але про все по черзі…

З чого почався шлях протяжністю в сто років

Як ми знаємо, на рубежі XIX і XX століть авіація розвивалася куди більш стрімкими темпами, ніж автомобілебудування. Тодішнім льотчикам був потрібний простий за своїм устроєм механізм, який би надійно фіксував їх у кріслі й не давав вивалитися з кабіни літака при виконанні фігур вищого пілотажу. Вперше пасок безпеки встановили в літак у 1913 році. То була звичайна пружинна стрічка, що утримувала пілота — прообраз сучасних поясних двоточкових ременів, які донедавна дуже широко використовувалися на задніх сидіннях автомобілів, а також сидіннях автобусів. Двоточковим його називали тому, що він кріпився до кузова в двох точках.

Американці першими додумалися застосувати ремені безпеки на серійних автомобілях. І це були вже знайомі нам двоточкові механізми. Але внаслідок особливостей будови, вони часто не рятували, а навпаки – калічили людей. Причина в тому, що при лобовому зіткненні на великій швидкості тіло людини всією своєю масою спрямовувалося вперед. На його шляху виникав поясний ремінь, який не давав тілу вилетіти через лобове скло, попутно калічачи органи в черевній порожнині людини… Після деяких доробок пристрої набули форми літери Y. Але подібна конструкція, хоч і була вдаліше, ніж попередня, все одно залишалася досить травмонебезпечною.

І тут на допомогу прийшли шведи. В кінці 50-х років XX століття шведський авіаційний інженер Нільс Болін, який на той час займав пост начальника з безпеки в автомобільній компанії Volvo, винайшов триточкову конструкцію. Після року безперервних тестів він зміг довести, що ремінь такого типу набагато більш безпечний, ніж двоточковий. І починаючи з 1959 року подібні пристрої стали ставити на всі автомобілі Volvo. До кінця 70-х більшість розвинених автомобільних країн узаконили ремені безпеки і зобов’язали прищеплюватися всіх водіїв.

Які види ременів безпеки існують в світі сьогодні

Крім вже згадуваних двоточкових, які й сьогодні можна зустріти в автобусах або на задніх сидіннях деяких автомобілів, ми можемо вибрати з трьох-, чотирьох- і п’ятиточкових. При виборі ременя необхідно в першу чергу враховувати особливості експлуатації автомобіля. Простими словами – для чого він вам. Ясна річ, що найбільш безпечними, складними і дорогими є п’ятиточкові механізми, але, якщо ви встановите його в свій автомобіль на кожен день для поїздок в супермаркет, вам буде жахливо незручно.Ви навіть до бардачка дотягнутися не зможете! Давайте подивимося, як влаштовані сучасні ремені безпеки.

Триточкові

Виконані у формі нахиленої латинської V, ними комплектуються практично всі серійні авто для пересічних громадян. За своєю суттю вони мало чим відрізняються від винайдених шведами ременів. Кріпляться до кузова в трьох точках і утримують тіло людини не тільки навколо пояса, але і по діагоналі – від стегна до плеча. Така конструкція дозволяє рівномірно розподілити навантаження на тіло і мінімізувати травми внутрішніх органів.

Важливий момент! Подібними ременями НЕ МОЖНА прищеплювати дітей, оскільки при зіткненні верхня стрічка ременя може перетиснути горло дитини, що може призвести до трагічних наслідків. Для цього існують спеціальні адаптери, які коштують копійки і забезпечують вашому немовляті належний рівень безпеки.

фото пасок безпеки

Триточкові ремені бувають інерційними і неінерційними. В чому різниця? У тому, що інерційний при відчеплюванні втягується в стінку салону спеціальним механізмом, а неінерційний залишається лежати на сидінні. При прищеплюванні інерційним ременем вам потрібно всього-на-всього витягнути його назовні і застібнути в замок ременя безпеки. Неінерційний вам потрібно спочатку підлаштувати під себе, вибравши потрібну вам довжину так, щоб він вас надмірно не перетискував.

Також сьогодні широко стали застосовуватися ремені з преднатягувачем. Вони влаштовані таким чином, що при аварії автоматично регулюють силу утримання людини. Прогрес не стоїть на місці, і автовиробники прагнуть зробити керування автомобілем якомога безпечнішим.

Чотириточкові

Це вже варіант для тих, хто любить швидку, але при цьому безпечну їзду. Має чотири точки кріплення до кузова і складається з поясного і двох плечових ременів, які розташовані не по діагоналі, як триточкові, а вертикально. Така конструкція надійно утримує водія в кріслі і при цьому не викликає особливих незручностей. Ременями такого типу зазвичай комплектуються «заряджені» версії звичайних легкових машин і чистокровні спорткари.

фото пасок безпеки

Якщо ви захочете оснастити свій автомобіль ременями такого типу, будьте готові до того, що коштувати вони будуть дорожче стандартних триточкових і для їх встановлення потрібні додаткові верхні кріплення, які, швидше за все, не передбачені конструкцією вашого авто.

П‘ятиточкові

Це найбезпечніші, але при цьому найдорожчі і найнезручніші в експлуатації ремені безпеки, якими зазвичай комплектуються гоночні автомобілі. Складаються вони з двох поясних, двох плечових і одного ременя, який знаходиться між ногами. Подібна конструкція також застосовується в дитячих автомобільних кріслах.

фото пасок безпеки

Є ще шеститочкові, які мають два ременя між ногами, що забезпечують більш надійну фіксацію водія.

Найчастіші міфи про ремені безпеки

Міф №1: «Прищеплювати незручно!»

Насправді, це питання звички. Ясна річ, що, якщо людина протягом 40 років ніколи не пристібалася ременем безпеки, вона буде відчувати певний дискомфорт. Але якщо ж ви спочатку виховаєте в собі культуру користування ременем, то ніяких проблем не буде. Навпаки, психологічно ви будете почувати себе більш захищеним.

Міф №2: «Якщо трапиться серйозна аварія, краще, щоб тебе викинуло з машини».

Невже? А якщо вас викине прямо під колеса вантажівки, яка їхатиме назустріч? Правда в тому, що навіть якщо вас викине з авто, шанси вижити у вас будуть нікчемні…

Міф №3: «Якщо в машині є подушки безпеки, то прищеплюватися не потрібно».

У випадку аварії подушка безпеки починає розгортання, щоб «прийняти» на себе людину. Але проблема в тому, що людина рухається назустріч подушці досить швидко, і при прямому зіткненні з нею має всі шанси отримати серйозні травми. Саме тому пристібатися необхідно, тому що ремінь безпеки не дає водієві «зустрітися» з подушкою занадто швидко.

Як ми тепер знаємо, ремінь безпеки придумали не просто так. Він насправді рятує людські життя. Тому нам всім потрібно завести звичку прищеплюватися. Хоча б для того, щоб наші діти, дивлячись на нас, привчалися до цього з ранніх років.