Всі ми добре пам’ятаємо вислів про дві біди нашої країни, запозичені у північного сусіда: дурнів і дороги. Перших поки залишимо у спокої, а от другого пункту торкнемося. Щороку дороги ремонтуються, латаються, та ось легше від цього не стає. Безупинно з’являються нові ями, вибоїни, діри, відкриті люки. А що може бути гірше, ніж ситуація, коли автомобіль потрапив колесом у відкритий люк? Думаю, що тільки ДТП, до якого такий випадок може призвести. Але не будемо про сумне, краще обговоримо, які наслідки можна очікувати від цієї неприємної ситуації і що робити в такому випадку.
Спробуємо перестрибнути
Звичайно, краще в люк (або оглядовий колодязь каналізаційної мережі) не потрапляти. А для того, щоб обмежитися мінімальним збитком для підвіски, радять перед самою перешкодою різко натиснути і так само різко відпустити педаль гальм. Використання цього прийому допоможе короткочасно розвантажити передню частину авто і при проїзді інших перешкод – лежачих поліцейських, ям. Але в житті зазвичай бувають різні ситуації: не відразу зорієнтувався, було надто темно або зіграв роль інший чинник. Припустімо, що трапився найгірший сценарій…
Наслідки для автомобіля
Наслідки проїзду через відкритий люк можуть бути вельми серйозними. В кращому випадку вам буде необхідно заїхати на стенд для перевірки розвал-сходження. Перевірити, чи не збилися параметри установки коліс. Але може трапитися і розрив покришки, і деформація (або тріщина) диска, можуть серйозно постраждати елементи ходової частини. Як показує практика, пошкодити рульове в такому випадку дуже легко, а саме тяги, які просто рвуться. Бували випадки, що при попаданні у відкритий люк взагалі відривало колесо.
Якщо люк розташувався поперек каналізаційного отвору – удар доведеться по днищу авто. Якщо стоїть металевий захист – можна відбутися подряпинами. У гіршому випадку можна погнути піддон двигуна або коробки передач, сильно вдарити або пробити паливний бак. Про наслідки і говорити не варто – це серйозні проблеми, які призводять до дорогих ремонтів та замін. Бували випадки, коли деформувалися лонжерони. Загалом, проїзд по відкритому люку закінчується вельми болісно для автомобіля. Тому не поспішайте продовжувати рух…
Подальші дії
Перш за все потрібно знати, що пошкодження автомобіля від попадання на різного роду нерівності – це дорожньо-транспортна пригода, хоча співробітники ДАІ нерідко вперто наполягають на зворотньому, часто навіть відмовляючись виїжджати на місце події. Також потрібно знати і про те, що за стан доріг відповідають цілком визначені служби та організації. Оскільки автомобіль в процесі руху по дорозі отримав ушкодження (матеріальний збиток), цей факт є саме ДТП і накладає на всіх його учасників (водія та організацію, відповідальну за дорогу) певну відповідальність.
Звернемося до закону:
Згідно п. 12 ст. 10 Закону України “Про міліцію”, на органи внутрішніх справ покладений обов’язок контролю над утриманням в належному технічному стані та чистоті доріг, а згідно ст. 3 Закону “Про дорожній рух” – забезпечення безпеки дорожнього руху покладене на Державну автомобільну інспекцію. Відповідно до п.10 «Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року N 198, контроль за дотриманням правил ремонту і утримання автомобільних доріг та вулиць здійснюється власникам дорожніх об’єктів або уповноваженими ними органами та Державтоінспекцією.
Тому звертатися в ДАІ – обов’язково!
Але спочатку водієві, як причетній до ДТП особі, необхідно виконати покладені на нього обов’язки – увімкнути аварійну світлову сигналізацію, виставити знак аварійної зупинки, подзвонити в ДАІ і записати прізвища та адреси очевидців. Не варто забувати і про страхову компанію. Оскільки пошкодження отримані в результаті попадання на дорожні «нерівності», важливо зафіксувати ці «нерівності» максимально докладно (розміри, форми, розташування, відсутність або неправильне розташування люка та ін.).
Тут підійдуть всі засоби, і їх повинно бути якомога більше – відеозйомка, свідчення очевидців. Добре, якщо є безпосередні свідки ДТП. В крайньому випадку – зупиняйте всіх підряд, записуйте дані, будь-яке підтвердження цього факту допоможе при складанні позову на “господаря” цієї ділянки. При фіксації обстановки співробітниками ДАІ треба уважно вивчити всі документи, складені ними і пропоновані на підпис, звернувши особливу увагу на опис стану дороги і пошкоджень, отриманих автомобілем. Бували випадки, коли співробітники ДАІ намагалися приписати порушення ПДР (недотримання швидкісного режиму) самому потерпілому.
Закон «Про безпеку дорожнього руху» свідчить, що відповідальність держави вище, ніж відповідальність громадянина. Це значить, що суд перш за все повинен розглядати вину дорожніх служб, а вже потім водія. І первинною є вина шляховиків, а не водія, який нібито не врахував дорожніх умов. Потім необхідно оцінити «тяжкість» отриманих автомобілем ушкоджень. Для цього потрібно звернутися до будь-якої оцінювальної організації, що займається відповідним видом діяльності (наразі із цим проблем немає – подібних організацій багато). Необхідно розібратися і з тим, до кого позиватися з приводу неналежної якості дороги. Дізнатися конкретну організацію, яка повинна стежити за станом дорожнього полотна на ділянці ДТП, можна в ДАІ, зробивши відповідний запит.
Запит потрібно відправляти, зібравши всю інформацію разом: протокол про факт ДТП, записи свідків, звіт про оцінку точної суми збитку. У запиті обов’язково слід уточнити:
1. Чи було в той же день працівниками ДАІ обстежено місце пригоди, в результаті якої завдано пошкоджень вашому транспортному засобу?
2. Чи було складено акт, у якому повинно бути зазначено, що відсутність кришки люка могла сприяти скоєнню автопригоди?
3. За якою організацією закріплена ділянка дороги та чи маєте ви право вимагати від цієї організації відшкодування завдання мені збитків?
4. Чи було складено адміністративний протокол за ч. 4 ст. 140 КУпАП на підставі факту порушення норм утримання зазначеної автодороги та чи передбачено припис на усунення правопорушення?
До запиту додається:
1. Копія довідки ДАІ про пошкодження транспортного засобу.
2. Копія довідки з наркологічного диспансеру.
3. Звіт про оцінку збитку.
Після отримання відповіді слід скласти письмову претензію в дорожню організацію (не виключено, що після отримання грамотної і обгрунтованої претензії зі зрозумілим розрахунком збитку дорожники погодяться добровільно відшкодувати збиток). Якщо дорожники відмовляються відшкодовувати збиток – це пряма дорога до суду.
Висновок
В принципі, все виглядає просто: оформлюємо ДТП, оцінюємо збиток, подаємо позов. Але в житті все виявляється набагато складніше. На практиці дорожники дуже не люблять з’являтися до суду, ставлять під сумніви результати експертизи та оцінку збитку, намагаються перекласти провину на водія. Проте випадки відшкодування збитку були, є і будуть. Просто треба чітко знати свої права, українські закони і не боятися йти до кінця. І все у вас вийде!