Що таке чіп-тюнінг і навіщо він нам потрібен? Взагалі чіп-тюнінг з’явився тільки тоді, коли в автомобілі почали встановлювати міні-комп’ютери. А почнемо ми з визначення терміна чіп-тюнінг: загалом це зміна режимів електроконтроллерів шляхом корекції внутрішніх керуючих програм. Це означає, що можна внести зміни в ECU (Engine Control Unit) – блок керування двигуном і цим збільшити потужність двигуна вашого автомобіля. Але це далеко не все, що можуть пообіцяти вам чіп-майстри.
Але у вас може виникнути питання – невже автовиробники настільки дурні, що самі не можуть випускати більш потужні автомобілі, щоб нам автолюбителям не доводилося згодом вдаватися до чіп-тюнінгу? Звичайно вони не дурні просто у них є обмеження через певний рівень викидів вуглекислого газу, щоб мінімізувати «екологічний податок».
Якщо ви є власником сталевого коня, в широких грудях якого б’ється атмосферне серце, краще відмовитися від ідеї збільшити його потужність. Причина такої неоптимістичної рекомендації криється в тому, що у випадку атмосферних двигунів збільшення потужності шляхом «чіпування» може скласти лише 3-7%. Такі зміни ви ніколи не відчуєте на практиці. А от якщо під капотом гарчить дизель або наддувний «звір», тоді ви можете розраховувати на те, що майстер вичавить з нього додаткові 25, а то і 50 відсотків.
А усе починаеться з того, що автомобіль заганяється на стенд для перевірки потужності та проводиться маппінг – фахівці шукають в заводських програмах ті дані, які відповідають за роботу двигуна. Після цього специ вносять свої корективи, відштовхуючись від того, наскільки велике число регулюючих параметрів. У випадку простих моторів, важливі параметри подачі пального і кут випередження запалювання. Складні агрегати, наприклад, двигуни BMW ускладнюють процес наявністю параметра кута зміни фаз газорозподілу, висоти підйому клапанів і змінною довжиною впускного колектора.
Складність чіп-тюнінгу полягає в тому, що блок управління мотором досить тісно пов’язаний з іншими системами. І якщо ви внесете корективи в ECU, то швидше за все треба буде коректувати і роботу коробки передач. Все це досить складно, а на прикладі такого автомобіля як нова BMW 7-series практично неможливо: в цьому автомобілі близько 80 взаємопов’язаних блоків.
Чіп-тюнінг може порадувати автовласника поліпшенням динаміки, економією пального, відсутністю «підвисань» і «провалів» двигуна, підвищенням чутливості педалі газу, виправленням помилок програми і коригуванням характеристик мотора. Загалом багато говорити про плюси чіп-тюнінгу немає сенсу, тому що вони очевидні. Напевно вас мучить питання, чи можливо в принципі збільшити потужність двигуна і одночасно поліпшити його паливну економічність? Можна. Але потужність двигуна збільшується завдяки тому, що знижуються його екологічні параметри. Зменшений кут випередження запалювання знижує і економічність, і потужність. Якщо цей кут зробити більше, ці параметри підвищуються, але, на жаль, страждає екологія.
Якщо поміркувати про те, як «чіпування» може позначитися на моторесурсі, то потрібно прямо сказати, що нічого хорошого такий тюнінг вам не обіцяє. Але відразу ж зазначимо, що і нічого критичного в цьому немає. Просто ваш гаражний майстер чіп-тюнінгу не може дати ніяких гарантій. Саме тому краще звертатися до перевірених фірм, які форсують двигуни до безпечних меж. І не забувайте, що при чіпуванні движка ви автоматично втрачаєте заводські гарантії. А чому? Відповідь проста: хто захоче покривати витрати на ремонт двигуна, показники якого не відповідають заводським? Але є інший момент – практично кожен чіп-тюнер буде вас переконувати в тому, що зміни виявити неможливо. Але невже ви знову думаєте, що виробник настільки безпросвітно дурний? Багато компаній сьогодні застосовують спецзасоби, що дозволяють визначити факт втручання в штатний софт. Тому, зібравшись в автосервіс, потрудіться повернути движок до заводських налаштувань.
І ще один мінус: двигун в сучасних автомобілях тісно пов’язаний з трансмісією. Тому форсування двигуна може негативно позначитися на роботі коробки передач. І знову постає питання професіоналізму чіп-тюнера, від якого залежатиме, наскільки зміниться характер вашого автомобіля і чи не розгубить він ті якості, які були у нього до форсування. Проводити чіп-тюнінг чи ні – це ваша особиста справа. Але при цьому потрібно пам’ятати, що такі зміни лише збільшують потенціал вашого автомобіля. А ресурс двигуна залежить в першу чергу не від налаштувань, а від стилю кермування і умов експлуатації. Головне грамотне і дбайливе ставлення до автомобіля. І неважливо, який у вас буде двигун – серійний або переналаштований.