Багато з нас усе життя провели за кермом бюджетного легковика і передачі міняли традиційною кулісою механічної коробки. Напевно багато хто чув про підкермові перемикачі, якими оснащені преміум- та гоночні автомобілі. І один нюанс: хоча вони й називаються підкермовими, насправді вони розташовані відразу за кермом, а не під ним. То для чого потрібні ці пелюстки? Коли вони вперше з’явилися на автомобілях? Якими плюси і мінуси вони мають?

Історія виникнення

Як і багато звичних нам сьогодні технічних рішень, підкермові пелюстки перемикання передач народилися у світі автоспорту. Ближче до кінця 80-х років минулого сторіччя у боліди Формули-1 почали встановлювати нові електромеханічні коробки перемикання передач, замість звичних механічних. І це дозволило виробникам використовувати принципово новий спосіб зміни передач. А саме – не відриваючи рук від керма. Адже у світі Королівських гонок панують такі швидкості, на яких навіть на секунду не можна відривати погляд від дороги. Інакше гонщик ризикує опинитися за межами траси, і стирчатиме в бетонній стіні.

Першою командою, яка впровадила підкермові механізми, стала італійська Феррарі. Оцінивши переваги і безпеку нового технічного рішення, інші команди також оснастили свої боліди подібними пристроями. З тих пір гонщики Формули-1 користувалися виключно пелюстками.

Яким чином працюють пелюстки зміни передач

Натискання на пелюсток передає сигнал в блок управління коробки передач, після чого автоматика виставляє потрібну вам передачу. Тому ніяких приводів перемикання безпосередньо до пелюсток не підведено, усім керує електроніка. Найчастіше подібним механізмом оснащуються сучасні коробки з двома зчепленнями, на традиційних автоматичних трансмісіях пелюстки зустрічаються рідше. Активація ручного режиму перемикання в автоматичних коробках відбувається по-різному. На одних достатньо відразу натиснути на пелюсток, щоб змінити передачу. В інших – необхідно спочатку вибрати ручний режим зміни передач, і тільки після цього у вас з’явиться можливість користуватися пелюстками.

Які мінуси і плюси є в підкермових пелюстків перемикання передач

Напевно, найбільшим плюсом у використанні пелюстків є те, що водієві не потрібно прибирати руку з керма для того, щоб, наприклад, швидко скинути вниз передачу при обгоні. На жаль, не всі сучасні водії володіють необхідним рівнем майстерності для того, щоб контролювати одночасно і ситуацію на дорозі, й процес зміни передачі вручну. І враховуючи той факт, що автомобілі стають все потужніше і швидше, підкермові пелюстки стають для таких горе-водіїв справжньою панацеєю. Ще один плюс – подібні системи круто виглядають. Вони насправді роблять салон автомобіля візуально більш привабливим і сучасним. Деякі пелюстки виглядають як органи управління космічним кораблем.

А тепер про мінуси. Вони найбільш помітні для тих водіїв, які люблять брати участь в процесі керування автомобілем, а не довіряти всю роботу комп’ютерам. Для таких людей перемикання традиційною ручкою є особливим ритуалом, невід’ємною частиною всього кермування. І біда в тому, що багато автомобільних виробників сьогодні перестають оснащувати свої моделі звичною механікою, все частіше віддаючи перевагу автоматичним коробками з можливістю ручного режиму перемикання передач. Але задоволення від грамотної перегазовки на підході до чергового повороту і точного скидання передачі ніщо не замінить…

І наостанок один з мінусів, який варто відзначити – це дорожнеча обслуговування коробок з режимами ручного перемикання.