У світі щорічно близько 1,2 мільйона чоловік гинуть в автокатастрофах. Україна серед лідерів країн Європи за кількістю смертельних ДТП… Не в останню чергу впливають на результати зіткнення технічні властивості автомобіля, його «фарш». Як свідчать випробування, подушка безпеки водія істотно знижує ризик його загибелі. Тільки уявіть, автомобілі зіткнулися лоб в лоб, і в такій ситуації з airbag водій отримує шансів вижити на 20-25% більше.

Вперше подушки безпеки стали застосовувати в кінці 60-х років в США. Саме в цій країні в середині минулого століття автомобілебудування розвивалося найбільш активно, а транспорту на вулицях ставало все більше. Більше автомобілів означає більше ризиків. Кількість аварій росла, і громадськість буквально брала за горло конструкторів, вимагаючи знайти безпечний вихід з цієї ситуації. Тиснула на виробників і влада. Причому вже конкретно. Адже спливла ідея, яку винахідники пропонували для колісних агрегатів ще в 50-х. Вони ніби передбачали сплеск аварійності і пропонували оснастити автомобілі якимись мішками, які б надувалися від сили удару за допомогою повітря.

Вхопившись за цю розробку, служба дорожньої безпеки Штатів зобов’язала виробників в найкоротші терміни встановити «повітряні мішки» в автомобілі. Реалізувати це практично виявилося куди складніше, ніж на папері. Тому по країні навіть прокотилися бунти проти подушок безпеки… Погодьтеся, сьогодні складно собі уявити дивака, який піде і буде протестувати з цього приводу. Навпаки, автомобілісти готові доплачувати солідні суми аби укомплектувати свій автомобіль подушками безпеки. Більш того, захист потрібен не тільки водієві – свята справа подушка безпеки пасажира. А краще взагалі обкласти подушками весь салон так щільно, як обкладають дитину, що тільки вчиться сидіти. Всього в сучасному автомобілі можна встановити вісім подушок.

Симбіоз подушки і ременя

Дійсно, подушки проробили до нас довгий шлях з минулого. Але час пішов їм на користь. Пристрої змінилися, стали варіативними і різноманітними. Цікавий факт: спочатку багато хто вважав, що подушки зможуть замінити ремені безпеки.

Але виявилося, що найбільший ефект досягається, коли механізми діють дуетом. Судіть самі. Пасок фіксує людину в кріслі і захищає від руху по салону. А ось подушка стає м’якою перешкодою між тілом і стійками: захищає ноги, обличчя від удару об кермо або панель.

Більш того, використовувати подушки і не пристібатися категорично не можна! Адже якщо людина з усієї сили полетить назустріч розкритій подушці безпеки, то наслідки можуть бути трагічними.
Який же принцип роботи подушок безпеки?
Складається цей механізм з кількох частин. Перше – сама подушка. Як правило, вона виконана з нейлону із силіконовим або гумовим покриттям. Об’єм водійської подушки досягає 80 літрів, а пасажирських – до 130.

Друге – датчики удару та інерції, розташовані спереду і на боках кузова.Третє – бокс із газом або піротехнічний патрон. У «коробочці» знаходиться спеціальна «вибухова» суміш. Четверте – електронний процесор.

Так от, всі ці складові потрібні, щоб при ДТП система могла блискавично зреагувати і відкрити подушки безпеки. Принцип такий: в момент удару спрацьовує як мінімум один з датчиків. Він реагує на тиск або на невиправдане збільшення швидкості. По ланцюжку датчик посилає відповідний сигнал на мікроплату. Процесор спрацьовує і дає команду до розкриття піротехнічному патрону. У цей момент відбувається міні вибух, виплеск азоту і подушка, наповнюючись газом, вискакує всередину салону.

Подушка при розкритті закриває собою водія і так пом’якшує удар. Також вона з великою часткою ймовірності не дасть людині вилетіти через лобове скло. Все це відбувається блискавично, займає якісь частки секунди (в середньому близько 0,25 секунди).

Види подушок безпеки ?

Є й різні види подушок безпеки. Одні створені, щоб захистити водія. Інші – для безпеки пасажирів. Є «мішки» для салону і ті, що кріпляться зовні авто, щоб пом’якшити наслідки для пішоходів. Окремо розроблені і пристрої для власників мототранспорту, щоб при «зустрічі» лоб в лоб не дати наїзникові вилетіти вперед.

Подушки в салоні можуть бути бічними і фронтальними. Найчастіше зараз застосовують саме фронтальні пристрої, що створюють блок між людьми, які сидять спереду, і передньою частиною автомобіля. Ці подушки вмонтовані в кермо і в панель навпроти пасажирського крісла. Враховуйте, що якщо пасажирське місце у вашій машині забезпечено фронтальною подушкою, то пасажир повинен бути гранично уважний. Головне правило: не тримайте нічого великого (навіть сумку) і не притискайте колінами панель. Інакше при розкритті можна отримати серйозні травми…

Але з’являється можливість установки «повітряних мішків» в спинках передніх крісел і в дверях збоку. Це і є горизонтальний захист, який поки найчастіше є тільки в дорогих моделях. Такі механізми спрацьовують від потужного поштовху в бік кузова. Подібні подушки називають «фіранками» через те, що, розкриваючись, вони розташовуються у вікнах. Таке становище дозволяє захистити голови і шиї пасажирів.

Розумний захист і безпека

Процес не стоїть на місці і вже йде розробка подушок нового покоління. Наприклад, деякі варіанти настільки самостійні і розумні, що здатні приймати рішення про обмеження обсягу при відкритті. Такий собі само-стоп-контроль. Це можливість індивідуально підібрати параметри «здуття» залежно від фізіологічних особливостей пасажирів і положення їх ременів безпеки. Таким чином, можна уникнути багатьох травм. Щоб пристрій міг проводити подібний аналіз, передбачений спеціальний сенсорний механізм.

Незважаючи на всі ноу-хау, щоб подушки безпеки спрацювали правильно, повинні постаратися не тільки механізми, але й люди. Ми вже говорили про ремені безпеки. Так ось ще раз – це не обговорюється, він повинен бути пристебнутий! Також всередині салону бажано приймати прямі, рівні пози. Варіант їхати напівлежачи не підходить.

Також не закривайте і не заклеюйте прикрасами отвори для вильоту подушок. Особливо зверніть увагу на пристрій в кермі – тримайте руки збоку, а не поверх рульового колеса. Окремий пункт – поїздки з дітьми. Малюки повинні їхати пристебнутими в спеціальних дитячих кріслах, які кріпляться на задньому дивані машини.

Будьте уважні і не допустіть, щоб технології, винайдені для безпеки людини, привели до протилежного ефекту. Ні на хвилину не забувайте, що у вашому автомобілі є «надувні» подушки і нехай це буде приводом їздити ще більш акуратно, а не кидатися у швидкісну їзду з головою.