Mazda CX-3: за технікою не поступається старшим сестрам

Mazda CX-3 може оснащуватися двома бензиновими двигунами SkyActiv-G на вибір, але насправді обидва вони є модифікаціями лише одного, 2,0-літрового чотирициліндрового з однаковим крутним моментом 206 Нм при всього тільки 2800 об./хв. Потужність же відрізняється – 121 к. с. і 150 к. с. У нас на тесті потужніша версія. Про мотор скажу коротко – це справжня запальничка. Йому вдалося провокувати навіть мене – максимально спокійного водія. А от що стосується витрат пального, то більш-менш адекватного показника добитися можна. Скажімо, взяв я машину на тест із приблизно 12 л./100 км., але за тиждень зміг опустити показник до 9,2 л./100 км. І це з поодинокими розгонами типу «педаль в підлогу».

тест-драйв, Mazda CX-3

У нижній частині торпедо Mazda CX-3 з боку водія знаходяться важелі розблокування лючка паливного бака (зліва) і капота (справа)

тест-драйв, Mazda CX-3

Для Mazda CX-3 пропонується лише два варіанти одного 2,0-літрового двигуна. У нас на тесті 150-сильна модифікація

тест-драйв, Mazda CX-3

На лючку паливного баку Mazda CX-3 зелена наклейка попереджає про необхідність використовувати лише преміальне пальне. Зверніть увагу, що на лючку є спеціальне кріплення для кришки горловини, щоправда, кріпити її доводиться різьбою до брудної поверхні лючка

Примітно, що навіть така опція, як кнопка запуску двигуна Start/Stop engine під панеллю приладів є у базовому оснащенні. У неї є зручні індикаторні режими (помаранчевий означає, що запущена лише електроніка, зелений – мотор), але єдине до неї зауваження – це вимушено незручне розташування за кермом, кисть доводиться трохи вигинати, щоб дістатися до кнопки. Однак автомобіль компактний, тож саме компонування передньої панелі зумовило таке розміщення і від цього нікуди не дінешся. Разом із двигуном працює базова для Mazda CX-3 система i-Stop. На відміну від багатьох подібних систем, ця вимикає двигун, остаточно його не глушачи. Тобто на його повторний запуск потрібно мінімум енергії та часу (всього 0,35 с.). Водночас систему можна й відключити кнопкою на передній панелі, зліва від керма.

тест-драйв, Mazda CX-3

На жаль, кнопка Start/Stop engine на Mazda CX-3 знаходиться не надто зручно – за кермом, під панеллю приладів. Помаранчевий індикатор означає, що увімкнена лише електроніка, але двигун не запущений

Вибору коробок передач для Mazda CX-3 немає – в обидвох випадках це буде 6-ступеневий автомат. З іншого боку, він має ручний режим, у який можна перейти, штовхнувши важіль КП з положення D вліво. Більше того, на відміну від старших моделей, у дорожчому оснащенні за кермом встановлюються компактні пелюстки ручного перемикання швидкостей! У цьому випадку автомобіль самостійно опускається до першої передачі, але змінюючи їх вгору, залишається на високих обертах доти, доки водій сам не перейде вище. Вийти з «ручки» можна або повернувши важіль у положення D, або ж затиснувши на кілька секунд пелюсток +/Off.

тест-драйв, Mazda CX-3

Вибору коробок передач для Mazda CX-3 немає – лише 6-ступеневий автомат

Здивувало, що така нестандартна опція, як перемикач режимів КП Drive Selection, присутній навіть у базовій комплектації Mazda CX-3, хоча це стає зрозумілим, коли згадуєш, що в Україні кросовер пропонується з одним мотором і з єдиною КП. Відтак, очевидно, що ця система завжди буде встановлена з цим силовим агрегатом. Фактично Drive Selection зайвий раз нагадує, що Mazda не для прагматиків, адже, коли водій переводить перемикач зліва від КП у положення Sport, машина стає ще божевільнішою. Тому я би дуже не рекомендував використовувати його у місті, адже в такому разі авто аж надто сильно провокує натиснути педаль газу сильніше.

тест-драйв, Mazda CX-3

Перемикач Drive Selection біля селектора КП Mazda CX-3 виділений срібним кольором. Щоб перевести коробку в режим Sport, потрібно штовхнути перемикач вперед

Базово у Mazda CX-3 привід передній, однак у потужнішій версії обов’язковим буде повний привід з автоматичним розподіленням тяги. Тобто за розподіл відповідає електроніка, і для подолання суттєвого бездоріжжя не призначений ні кліренс, ні сама робота приводу, який може перегрітися. Але для підтримання стійкості на дорозі система годиться. Відносно простою, але надзвичайно цікавою виявилася система рекуперації енергії iEloop. На жаль, встановлюється вона лише на повнопривідних версіях, і логіка її створення в цілому зрозуміла. Загальновідомо, що машини з повним приводом витрачають трохи більше пального, ніж монопривідні. Тому, щоб якось це компенсувати, Mazda запропонувала i-Eloop. З іншого боку, хотілося би бачити подібне оснащення і на моноприводі: це допомагало би знизити витрати й дешевших передньопривідних версій. Як все-таки працює ця система? За звичайних умов, коли водій тисне на педаль газу, акумулятор і спеціальний конденсатор просто передають свою енергію на різноманітні прилади автомобіля. Якщо ж CX-3 їде накатом, то у дію вступає генератор, закріплений на блоці двигуна. До ведучих коліс він приєднаний за допомогою ременя, і, отримуючи від них енергію, перетворює її у струм та передає в конденсатор. А конденсатор через конвертер напруги здатен живити допоміжні прилади, наприклад, фари, систему кондиціонування або ж навіть сам акумулятор. Відповідно, генератору потрібно виробляти менше енергії, а саме це веде до зниження витрат пального.

тест-драйв, Mazda CX-3

За кермом Mazda CX-3 знаходяться перемикачі ручного режиму КП. Затиснувши перемикач +/Off на кілька секунд, можна вийти з ручного режиму

Дуже здивувала підвіска Mazda CX-3. Від такого запального характеру я очікував зубодробильної жорсткості. Натомість автомобіль серію дрібних та особливо великих нерівностей зустрічає по-приємному пружно, а на хвилях асфальту похитує, наче їдеш не в компакті, а в преміальному кросовері. Базовим оснащенням буде система контролю тиску в шинах TPMS. Однак вона не показує числове значення тиску, а попереджає, якщо тиск падає нижче певної наперед встановленої порогової мітки. Вона встановлюється перед початком експлуатації машини, щоб надалі авто мало таку мітку за орієнтир. Щоб її встановити, на передній панелі зліва від керма облаштована кнопка з піктограмкою відповідної системи та надписом Set. Щоб зафіксувати порогове значення, потрібно натиснути кнопку і утримувати, доки не пролунає звуковий сигнал, а на панелі приладів не мигне піктограмка системи. Власне, про зниження тиску система попереджає аналогічним чином.

А от кермо Mazda CX-3 відповідає її настрою, попри те, що оснащене воно електропідсилювачем, хоч ці системи й славляться нечіткістю зворотної реакції. Зовсім ні, кермо максимально чутливе, хоча й не гранично різке. Навіть на парковці мізинцем крутити його не вдасться, але це не так погано для загалом спортивного характеру машини. Камера заднього огляду значно полегшує їзду заднім ходом, але присутня вона лише в дорожчому оснащенні. Траекторні лінії на зображенні статичні, тобто не змінюють кут залежно від повороту керма. Шкода. Але давайте похвалимо і за це, адже багато хто і такого немає. У той же час навіть базова Mazda CX-3 матиме регулювання керма не тільки за висотою, але й за глибиною, що нечасто зустрінеш в такому класі автомобілів. На швидкісній трасі водія підстрахує система динамічної стабілізації DSC, яка на інших авто більше відома під назвою ESP. Особливо цікавою є ще одна система – GVectoring Control. У її рамках працює одразу кілька датчиків – швидкості, кренів кузова, а також кута повороту керма. Залежно від інформації з них, G-Vectoring Control здатна самостійно коригувати тягу на ведучих колесах, щоб уникнути імовірного зносу чи заносу. Ну, а для водія керування автомобілем видається впевненішим і комфортнішим. Уваги вартує і система безпечного гальмування в місті SCBS, яка спрацьовує, коли авто рухається вперед. Хоча чому мова йде саме про місто незрозуміло, адже SCBS працює на швидкості до 80 км./год. Справа в тому, що камера у передній частині авто зчитує 100 м. дороги перед машиною і за умови появи на цій ділянці іншого авто або пішохода, що надто швидко наближається до CX-3, SCBS спершу повідомить водія про імовірне зіткнення звуковим сигналом та індикатором на панелі приладів, і якщо він не починає тиснути на педаль гальм або крутити кермо, система самостійно сповільнює автомобіль. Корисна й стандартна система попередження про виїзд зі смуги руху LDWS, хоча її можна вимкнути кнопкою на передній панелі зліва від керма. Її доповнює система попередження про поперечний рух позаду автомобіля RCTA. Вона працює постійно, але особливо стаєш їй вдячний, коли потрібно виїхати із заставленої перпендикулярної або діагональної парковки, коли ні ти сам, ні навіть камера заднього огляду не здатні надати достатньо візуальної інформації. У такому випадку, за наявності іншої машини або й пішохода на поперечній до руху CX-3 траекторії, на зображенні з камери почне блимати піктограмка, а система подасть звуковий сигнал. Система контролю сліпих зон BSM у випадку появи в мертвій зоні дзеркалець заднього огляду іншого авто, попередить водія про це сигналом у кутку дзеркальця, а також звуком.

тест-драйв, Mazda CX-3

Кермо Mazda CX-3 оснащене електропідсилювачем, однак на чіткість реакцій це все ж не вплинуло. Круто, що відігнувши вниз важіль під колонкою керма, останнє можна відрегулювати не лише за кутом нахилу, але й глибиною

Топова комплектація Mazda CX-3 оснащується проекційним дисплеєм ADD, однак він відрізняється від аналогічного гаджета старших моделей своєю фізичною наявністю. Так, якщо у тієї ж CX-5 вся інформація дублюється на лобове скло, то в CX-3 з кожним запуском двигуна з козирка панелі приладів піднімається саме проекційний дисплей. Найголовніше, що за його допомогою можна стежити за швидкістю, даними круїз-контролю, а також знаками обмеження швидкості.

тест-драйв, Mazda CX-3

Проекційний ADD-дисплей на Mazda CX-3 на відміну від братніх моделей – висувний – він з’являється щойно запускається двигун

У базовому оснащенні Mazda CX-3 матиме датчики світла й дощу. Керуються вони з підкермових перемикачів. Лівий має ручку в торці, якою вмикається освітлення машини. Прокрутивши ручку з положення Off на один крок від себе, увімкнеться заповітний режим, коли автомобіль самостійно визначить, чи потрібно вмикати фари. З іншого боку, прокрутивши ще на два положення далі, габарити та ближнє світло можна увімкнути вручну, а штовхнувши перемикач з останнього положення від себе – ще й дальнє світло. Справа від перемикача створена випукла мітка, яка допомагає зрозуміти, який режим освітлення наразі активований. Трохи за іншою логікою вмикається датчик дощу на правому перемикачі. Так, штовхнувши останній з положення Off вгору, омивач скла зволожить скло, а склоочисники протруть його, кілька разів пройшовшись по ньому. Щоб не відволікатися на цей процес надто часто, слугує режим Auto, коли склоочисники автоматично реагують на кількість вологи, що з’являється на склі. Навпроти позначки Auto знаходиться мітка, яка допомагає відрегулювати чутливість датчика шайбою по центру перемикача. Але так само у сильний дощ залишається можливість вручну увімкнути склоочисники на дві швидкості, штовхнувши перемикач з положення Auto на два кроки вниз.

тест-драйв, Mazda CX-3

Лівим підкермовим перемикачем у Mazda CX-3 керуються прилади освітлення. Поштовхами вгору та вниз вмикаються відповідно правий і лівий повороти. Натомість набагато цікавіші функції знаходяться на ручці в торці перемикача. Перейшовши з положення Off у Auto система автоматично вмикає фари, щойно на вулиці стає темно. Але наступними двома положеннями габарити й ближнє світло можна увімкнути вручну. Штовхнувши ж перемикач від себе, вмикається і дальнє світло. Шайбою по центру перемикача керується протитуманки: перше положення після Off вмикає протитуманні фари, а друге – ліхтарі. За увімкненими положеннями ручки й шайби легко слідкувати за допомогою двох трикутничків-міток на перемикачі

тест-драйв, Mazda CX-3

Правий підкермовий перемикач Mazda CX-3 завідує склоочисниками. Зокрема, штовхнувши перемикач вгору з положення Off, склоочисники пройдуться кілька разів по лобовому склу. У той же час нижнє положення Auto дозволяє комп’ютеру автоматично керувати роботою двірників. Але так само залишається можливість вручну увімкнути склоочисники на першу чи другу швидкість наступними двома положеннями. Потягнувши ж перемикач на себе, спершу вмикається омивач лобового скла, а потім склоочисники кілька разів протруть його. До речі, чутливість датчика дощу можна регулювати за допомогою шайбочки по центру перемикача. А от перемикач у торці керує очищенням заднього скла: через прокручування ручки на себе вмикається омивач разом зі склоочисником, а два положення від себе активують першу чи другу(!) швидкість заднього склоочисника. Останнє положення вмикає суто омивач. Слідкувати за чутливістю датчика дощу і режимами очищення заднього скла також зручно стежити за допомогою білих трикутників-міток

Кумедно, наскільки схожим чином працюють гальма на всіх Mazda – від компактної CX-3 до преміальної CX-9. Як я уже писав у попередніх тестах, робота підсилювача імітує чесну реакцію на педаль: наскільки натиснув, настільки машина й буде гальмувати. Поясненням, чому CX-3 коштує дещо дорожче, ніж авто аналогічного класу, може бути набір базових систем безпеки, зокрема, це антиблокувальна система гальм ABS, що працює разом із системою розподілу гальмівних зусиль EBD, система підвищення ефективності за екстреного гальмування EBA і протибуксувальна система TCS. Остання пригальмовує колеса, які мають гірше зчеплення з покриттям, даючи можливість машині буквально вкручуватися в круті повороти. Водночас на бездоріжжі, якщо вже такий міський кросовер на нього вивезли, буде корисною функція відключення TCS кнопкою на передній панелі зліва від керма. Тоді авто буде грести всіма чотирма колесами, аж доки не вибереться з грунтової пастки. Також базова система запобігання скочуванню авто під час руху вгору HLA тримає тиск у гальмівній системі, доки комп’ютер не дасть знати, що водій почав тиснути педаль газу. Водночас на різкіших підйомах, гальма будуть триматися доти, доки двигун не надасть достатньо крутного моменту, щоб зрушити машину з місця вгору.

тест-драйв, Mazda CX-3

Знайомий багатьом власникам сучасних Mazda блок на передній панелі зліва від керма у CX-3 не надто насичений. Але там є кнопки відключення протибуксувальної системи TCS (верхній ряд зліва), системи стеження за розміткою LDWS, а також системи економії пального i-Stop. Знизу знаходиться кнопка, якою встановлюється порогове значення для датчика тиску в шинах

тест-драйв, Mazda CX-3

Стоянкове гальмо Mazda CX-3 обладнане електроприводом. Важіль його увімкнення знаходиться зліва від інтерфейсу керування мультимедійною системою. Важіль оздоблений сріблястим пластиком, а на його поверхні – помаранчевий індикатор, який світиться, коли гальмо задіяне. Водночас кнопка Auto Hold позаду дозволяє взагалі забути про ручник – натиснувши на неї, загориться індикатор, а машина автоматично ставатиме на стоянкове гальмо і відпускатиме його перед початком руху

Круїз-контроль у Mazda CX-3 належить до базового оснащення. Вище я вже зауважував, як система вмикається. Але подальше керування також відбувається суто з керма за допомогою об’єднаної кнопки на правій спиці керма. Натиснувши Set/-, можна зафіксувати швидкість в пам’яті за умови, що вона вища за 40 км./год., або ж знизити поріг швидкості, що вже знаходиться в пам’яті системи. З іншого боку, Res/+ збільшує задане значення на 1 км./год.

Сторінка 4 з 6123456